Prax potvrdzuje, že zamestnávatelia v snahe ušetriť finančné prostriedky, pomerne často používajú inštitút vzťahujúci sa k používaniu referentských vozidiel. Kde hľadať právnu oporu tohto inštitútu?
1. Už v § 1 ods.6 Zákonníka práce (ZP). Spomínané zákonné ustanovenie totiž hovorí, že v pracovnoprávnych vzťahoch možno upraviť podmienky zamestnania a pracovné podmienky zamestnanca výhodnejšie ako to upravuje tento ZP alebo iný pracovnoprávny predpis, ak to tento zákon alebo iný pracovnoprávny predpis výslovne nezakazuje.
2. Ďalej je možné využiť aj ustanovenie § 43 ods. 4 ZP, ktoré dovoľuje v pracovnej zmluve dohodnúť ďalšie podmienky, o ktoré majú účastníci pracovnej zmluvy záujem. V našom prípade by tým záujmom malo byť zverenie služobného motorového vozidla na účely plnenia pracovných úloh. Tento postup má oporu aj v § 47 ods.1 písm. a) ZP lebo zamestnávateľ je povinný prideľovať prácu len podľa pracovnej zmluvy.
3.Oporu by sme našli aj v § 81 písm. e) ZP, lebo ukladá zamestnancovi povinnosť chrániť prostriedky, ktoré mu zamestnávateľ zveril, čiže v našom prípade služobný automobil.
4. A aby nedošlo k porušeniu ust. § 185 ods. 1 ZP, s referentskými vodičmi by malo byť podpísané písomné potvrdenie o prevzatí zvereného predmetu, čiže referentského vozidla podľa ktorého zamestnanec zamestnávateľovi zodpovedá za jeho stratu v plnom rozsahu.
5. Okrem toho je zamestnávateľ povinný podľa ust. § 7 zákona č. 124/2006 Z.z. o BOZP vykonávať oboznamovanie a informovanie vodičov referentov, ktorých náplňou ich pracovnoprávneho vzťahu je aj vedenie služobného motorového vozidla, so zásadami bezpečnej práce, zásadami ochrany zdravia pri práci, zásadami bezpečného správania na pracovisku a s bezpečnými pracovnými postupmi a overovať ich znalosti..
6. Konečne od 1.11.2009 v novele zákona č. 553/2002 Z.z., ktorá vyšla pod č. 400/2009 Z.z. je v § 14b stanovené: „Zamestnancovi za starostlivosť o pridelené služobné motorové vozidlo a za jeho vedenie na účely plnenia pracovných úloh, ak starostlivosť o pridelené služobné motorové vozidlo a jeho vedenie je nad rámec pracovných povinností, patrí príplatok mesačne až do sumy 20 eur. Podmienky na poskytovanie príplatku za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla zamestnávateľ upraví v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise.“
Z uvedeného je jasne vidieť, že používanie referentských vozidiel má stanovené jednotné postupy. Preto sa dá urobiť záver, že za týmto účelom by bolo vhodné aby mal zamestnávateľ spracované najmenej tieto základné dokumenty:
1. Záznam o odovzdaní a prevzatí referentského motorového vozidla.
2. Dohodu o pridelení a používaní referentského motorového vozidla.
3. Dohodu o hmotnej zodpovednosti.
4. Smernice o prideľovaní a používaní referentského motorového vozidla.
S prihliadnutím na uvedené fakty je vidieť, že iba vlastné šoférovanie referentského vozidla na pracovnej ceste mimo pravidelnú pracovnú dobu, nie je výkon práce lebo neide o pracovnú povinnosť zamestnanca, ale len o jeden zo spôsobov prepravy. Preto má takýto vodič nárok len na cestovné náhrady. Toto všetko platí, ale len za predpokladu, že neboli dohodnuté iné, lepšie podmienky napríklad v už spomínanej dohode o pridelení a používaní referentského motorového vozidla. Rozdiel je tiež vtedy, ak referentský vodič dostal od zamestnávateľa príkaz, že okrem seba bude na pracovnej ceste prevážať napríklad iné osoby zamestnávateľa. V tom prípade, podľa mňa, ide jasne o výkon práce vodiča za účelom prepravy iných osôb a mali by mu patriť všetky náležitosti vyplývajúce z výkonu práce.
Prajem príjemný a pekný pracovný deň, doko
Komentáre
tak neviem
starosta obce a služobné vozidlo
Ďakujem