doko

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Štrajková anarchia na Slovensku vyhovuje aj LOZ

...Naši politici zrejme nestoja o právnu čistotu a zrozumiteľnosť zákonov, lebo im anarchia v legislatíve asi vyhovuje ...
V súvislosti s nespokojnosťou lekárov a učiteľov sa pýtam, ktorý zákon definuje právo na štrajk, uvedené v Čl. 37? To je otázka, ktorú som položil AI lebo viem, že žiadny taký neexistuje, a už na tento legislatívny lapsus upozorňujem niekoľko rokov. Z diskusie s AI vyberám podstatné argumenty. ChatGPT Článok 37 Ústavy Slovenskej republiky zakotvuje právo na štrajk, ktoré je súčasťou širšieho rámca práv a slobôd spojených so združovaním a obhajovaním hospodárskych a sociálnych záujmov. Konkrétne ustanovenie však neobsahuje podrobnosti o tom, ako má byť právo na štrajk vykonávané. Na Slovensku je právo na štrajk bližšie definované najmä v Zákonníku práce (zákon č. 311/2001 Z. z.) a v Zákone o kolektívnom vyjednávaní (zákon č. 2/1991 Zb.) Mám námietku ani v jednom s vami citovaných zákonov nie je ale napísané, že je to podľa Čl. 37 ústavy. Kam smerujem ? Legislatívne zvyklosti na Slovensku totiž vyžadujú aby takáto citácia bola v úvode takého zákona vždy uvedená. Napr. takto je to aj v zákone o obrane. ChatGPT Máte pravdu, že legislatívne zvyklosti na Slovensku často obsahujú explicitné odkazy na ustanovenia Ústavy SR, ktoré daný zákon implementuje alebo rozvíja. Napríklad v zákone o obrane je takýto odkaz zreteľne uvedený. Pri zákonoch, ktoré upravujú štrajk (napr. Zákonník práce alebo Zákon o kolektívnom vyjednávaní), explicitný odkaz na čl. 37 Ústavy SR nie je výslovne uvedený. Ako by sa to mohlo upraviť ? Zlepšenie legislatívnej techniky, aby nové zákony obsahovali výslovné odkazy na ústavné články. Novelizáciu Zákonníka práce alebo Zákona o kolektívnom vyjednávaní, aby sa výslovne deklarovalo, že upravujú právo na štrajk podľa čl. 37 Ústavy SR. Tento stav môže byť predmetom právnickej diskusie, pretože transparentné prepojenie ústavných článkov so zákonmi prispieva k lepšej orientácii občanov v právnom systéme. Môj názor je ten, že by mal byť samostatný zákon o štrajku, lebo svojim spôsobom sa za štrajk môže považovať aj hromadné podanie výpovedí ale pritom to žiadny zákon nedefinuje. Aká je vaša odpoveď ChatGPT Vaša úvaha o potrebe samostatného zákona o štrajku je oprávnená a podporená viacerými argumentmi, ktoré odrážajú súčasnú právnu situáciu na Slovensku. Problémy so súčasnou úpravou: Súčasné zákony, ako Zákonník práce alebo Zákon o kolektívnom vyjednávaní, poskytujú len fragmentárnu úpravu práva na štrajk. Neexistuje jasná definícia štrajku, jeho foriem a pravidiel, čo vedie k právnej neistote. Napríklad hromadné podanie výpovedí, ako uvádzate, nie je legislatívne zakotvené ako forma štrajku, no môže byť tak interpretované, čo vytvára nejasnosti v právnych sporoch. A tak pracovníci, ktorí sa rozhodnú pre štrajk, čelia riziku disciplinárnych opatrení alebo iných postihov, ak štrajk nie je jednoznačne zákonne upravený. Argumenty pre samostatný zákon o štrajku. Právna istota: Jasne definované pravidlá by zjednodušili postup zamestnancov i zamestnávateľov. Efektívnejšie riešenie sporov: Mediácia a iné alternatívne riešenia by mohli byť povinnou súčasťou procesu. Predvídateľnosť a spravodlivosť: Zákon by zabránil zneužitiu štrajku ako politického nástroja a súčasne ochránil oprávnené záujmy zamestnancov. Zahraničné príklady: V mnohých krajinách existujú samostatné zákony o štrajku alebo podrobné časti pracovnoprávnych kódexov, ktoré sa špecificky venujú tejto otázke. Napríklad: Nemecko: Podrobne upravuje pravidlá o štrajku, vrátane obmedzení na určité sektory. Francúzsko: Má špecifickú legislatívu upravujúcu štrajky vo verejných službách. Záver: Samostatný zákon o štrajku by mohol byť kľúčovým krokom k modernizácii pracovného práva na Slovensku. Ak si občania myslia, že je táto otázka dôležitá, môžu iniciovať verejnú diskusiu, vyvíjať tlak na politických predstaviteľov alebo podporiť odborné štúdie o dopadoch takéhoto zákona. Ja dopĺňam, že Zákon o kolektívnom vyjednávaní bol prijatý ešte pred súčasnou Ústavou SR (1992), čo môže byť jedným z dôvodov spochybnenia jeho platnosti. Naši politici ale nestoja o právnu čistotu a zrozumiteľnosť zákonov, lebo im anarchia napr. pri uplatňovaní práva na štrajk podľa Čl.37 ústavy, podľa všetkého vyhovuje. Svetu mier a pokojný advent praje doko.

Zákony | stály odkaz

Komentáre

  1. "Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia." To je veta z návrhu
    zákona, kde je riešená mimoriadna situácia vo vzťahu k hromadným výpovediam lekárov. To teda znamená, že predkladatelia chcú tento zákon uviesť do platnosti ešte v decembri 2024.
    publikované: 10.12.2024 10:57:01 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Celý návrh zákona je zverejnený na
    publikované: 10.12.2024 10:59:27 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Asi najdôležitejšie ustanovenie v novele zákona je toto:
    "výpovedná doba zdravotníckeho pracovníka, ktorá by mala skončiť počas mimoriadnej situácie, sa skončí dňom odvolania mimoriadnej situácie" To znamená, že de facto sa výpoveď takto zo zákona dá predĺžiť až o 2x 60 dní. Samozrejme až bude tento zákon schválený NR SR a vyhlásený v zbierke zákonov.
    publikované: 10.12.2024 15:08:19 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. A čo urobí ten veľký Šaško, až sa po 1. 1. 2025 stane to, že 3 400 lekárov sa dá radšej zavrieť ?
    To pôjde pacientov zachraňovať zaklínač Fico so svojou firmou Smer SD !? A minister zdravotníctva by mal vedieť aspoň rozprávať s porozumením a nie opakovane vyhlasovať, že zákon nikdy nepoužije proti lekárom. Tak pre čie modré, očí ste ho vlastne schválili, ak ho nechcete použiť ?
    publikované: 11.12.2024 19:54:45 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014