Podmienky priznania osobného príplatku jeho zvýšenie, zníženie alebo aj jeho odobratie sú totiž stanovené v § 10 zákona č.553/2002 Z.z. o odmeňovaní pri výkone práce vo verejnom záujme. Osobný príplatok je prostriedok, ktorým by mali zamestnávatelia u zamestnancov oceniť ich mimoriadne osobné schopností, dosahované pracovné výsledky alebo vykonávanie práce nad rámec zmluvných pracovných povinností .
Maximálny limit na priznanie osobného príplatku môže byť až do výšky 100% platovej tarify najvyššieho platového stupňa tej platovej triedy, v ktorej je oceňovaný zamestnanec zaradený. Pre pedagogických zamestnancov je to 100 % z platovej tarify platovej triedy, do ktorej sú zaradení, zvýšenej o 24 %. Naviac, zamestnávatelia pedagogických zamestnancov majú zákonom prikázané, že podmienky priznávania osobného príplatku musia rozpracovať v pracovnom poriadku.
Nemalo by sa teda stať, že manipulácia s osobnými príplatkami je pre zamestnancov tabu. V každom návrhu, ktorý sa týka osobného príplatku je totiž potrebné vždy uviesť dôvody, na základe ktorých zvýšenie, zníženie alebo aj jeho odobratie nastalo. Ak už z akýchkoľvek dôvodov to vedúci zamestnanci svojim podriadeným nedajú vedieť, potom zamestnanec má právo v zmysle ust. § 130 ods. 5 Zákonníka práce žiadať, aby mu zamestnávateľ predložil na nahliadnutie všetky doklady, na základe ktorých mu bola mzda (plat) vypočítaná. A z tých by nemal byť problém dopátrať sa pravdy.
Mimo toho, by sa podľa môjho názoru mali odborári usilovať o to, aby do pracovného poriadku zamestnávateľa alebo do kolektívnej zmluvy zakotvili pre zamestnancov, ktorí vykonávajú práce vo verejnom záujme, podrobnejšie aj problematiku priznávania osobných príplatkov. Prajem príjemný deň.J.Kotulič
Komentáre