Snahy politikov Smeru, podporované OZ KOVO, o tzv. zastropovanie dôchodkového veku v slovenskej ústave, majú za cieľ uzákoniť maximálny vek odchodu do starobného dôchodku, niečo na spôsob nemenného axiómu. Prečo si myslím, že je to populizmus ?
1. Politici argumentujú najmä tým, že človek, ktorý bude odchádzať do starobného dôchodku, by to mal vedieť 5 rokov dopredu. Ale prečo o 5 rokov, nie o dva alebo jeden rok, to už nikto nevysvetľuje. Podľa mňa sa to racionálne ani vysvetliť nedá. Doteraz zabehnutá prax je totiž taká, že adept na starobný dôchodok, si rok pred odchodom do dôchodku, začne cez sociálnu poisťovňu a svojho zamestnávateľa, kontrolovať a vybavovať chýbajúce alebo neúplne doklady. A väčšine to stačí.
2. Kontraproduktívne z hľadiska našej ústavy, pôsobí aj snaha politikov, určiť skorší odchod žien do starobného dôchodku. Jednak sa to dá chápať ako pozitívna diskriminácia, a naviac týkať sa to ma len tých žien, ktoré sa starali a vychovali presne stanovený počet deti (najviac 3 či 4 - ?) A čo tie ženy, ktoré so všetkou zodpovednosťou vychovali viac deti ? Veď tie to mali iste ťažšie !
3. Paradoxne, že politici chcú meniť ústavu ale akosi im unikol Čl. 12 našej ústavy kde sa píše toto: „Ľudia sú slobodní a rovní v dôstojnosti i v právach. Základné práva a slobody sú neodňateľné, nescudziteľné, nepremlčateľné a nezrušiteľné. Základné práva a slobody sa zaručujú na území SR všetkým bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické, či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie. Nikoho nemožno z týchto dôvodov poškodzovať, zvýhodňovať alebo znevýhodňovať.“
4. Pritom len pred niekoľkými rokmi dozadu, politici použili práve tento článok 12 ústavy k tomu, aby zjednotili vek odchodu do starobného dôchodku rovnako u mužov aj žien na 62 rokov. Samozrejme, že žena, ktorá sa starala a vychovala deti, by mala mať za túto činnosť nejaké zvýhodnenie, hoci jej s výchovou mnohokrát pomáhal aj otec deti. Podľa mňa, by zvýhodnenie mohlo spočívať napr. v započítaní materskej a rodičovskej dovolenky, do odpracovaných rokov, ale s tým, že by im za túto dobu patril príjem pre účely výpočtu SD vo výške ich priemerného zárobku.
5. Osobne nemám nič proti tomu, aby sa v zákone, stanovil nejaký jednotný strop na odchod do SD, napr. 64 rokov. Presadzovanie tohto stropu do ústavy, podľa mňa nemá žiadny praktický význam. Čo urobí vláda, ktorá bude v roku 2026 pri moci, kedy by vek odchodu 64 rokov mohol byť aktuálny keď zistí, že štátna kasa nemá dosť financi na dôchodky ? No veru takáto vláda v prvom rade siahne po predĺžení veku odchodu do dôchodku, alebo v tom horšom prípade, zníži výšku dôchodkov. A to bez ohľadu nato, či strop veku bude stanovený v ústave alebo v inom zákone. Ak by sa ale výška veku na odchod do dôchodku dostala do ústavy, bude to pre každú vládu znamenať zložité kupčenie v NR SR aby zmenila ústavu. S tým asi ráta najmä Smer-SD, aby takto mohol bodovať v politickom populizme pred každými voľbami.
6. Čo robí verejno právna televízia, keď v jej spravodajstve nenájdete na túto tému, takmer ani jeden názor obyčajných žien ?
Miesto záveru príklad. Za 27 rokov, teda od roku 1989 do roku 2016, sa priemerná doba poberania starobných dôchodkov u mužov predĺžila o viac ako 4 roky. Od roku 2026 by tak mohli 64 roční muži, poberať starobný dôchodok v priemere 15 rokov. Prajem príjemný jesenný víkend, doko.
Viac o SD aj na
Komentáre
Takmer jeden rok trvalo naťahovanie sa okolo dôchodkového veku,
Konečne chce vláda urobiť to, čo som ja v blogu už roku 2018 navrhoval v bode 4