Na Slovensku sa v poslednej dobe odovzdáva do užívania viac kruhových križovatiek, než to bolo zvykom. Nemusí to byť na škodu, ak vodiči vedia ako cez takéto križovatky jazdiť, najmä vtedy, ak ide o kruhovú križovatku s kruhovým objazdom o 2 jazdných pruhoch. Poznám viacerých, čo tvrdia, že v tom nie je nič nepochopiteľné. Pre tých, čo ovládajú dopravné predpisy a sú disciplinovanými vodičmi, to veru nemusí byť problém. No povedzme si úprimne, koľko takých vodičov po našich cestách jazdí ?
Ako príklad stačí uviesť situáciu, keď v obci menej zdatní vodiči na kruhovom objazde s 2 pruhmi, jazdia vo vnútornom pruhu, a chcú z kruhového objazdu odbočiť mimo križovatku. Pochopiteľne najprv sa musia dostať do pravého pruhu, no neraz to skúšajú aj bez zapnutej smerovky, pritom akosi zabúdajú, že treba dať prednosť vozidlám jazdiacim v pravom pruhu a to všetko robia ešte pri jazde v neprimeranej rýchlosti a s mobilom pri uchu. Dá sa takéto jazdenie u niektorých vodičov vôbec predvídať ? Asi nie !
Tak ako by sme sa mali správať, predovšetkým v cudzom prostredí, ak máme v obci bezpečne prejsť cez kruhový objazd s 2 pruhmi ?
1. Spomaliť pred križovatkou tak, aby som si mohol z informačnej tabule jasne zapamätať tvár kruhového objazdu, smer jazdy, počet pruhov a najmä, do ktorého z ramien kruhového objazdu musím odbočiť aby som mohol pokračovať v plánovanej ceste. (§ 20)
2. Uvedomiť si význam ďalších dopravných značiek, vodorovných či zvislých a tu najmä to, že mi dopravná značka prikazuje, dať prednosť všetkým vozidlám jazdiacim po hlavnej ceste, v našom prípade je hlavnou cestou kruhový objazd. (§ 20)
3. Pred vjazdom do križovatky si tiež treba uvedomiť, do ktorého z pruhov sa chcem zaradiť, aby som sa pohodlnejšie dostal k zvolenému výjazdu z križovatky. Ak napríklad v 5 ramennej križovatke chcem odbočiť hneď pri prvom výjazde, nepôjdem predsa do vnútorného pruhu, a naopak, ak potrebujem odbočiť až do 5 odbočovacieho ramena, pokojne sa môžem zaradiť do vnútorného pruhu. Pritom na kruhovom objazde vodič nesmie zastaviť ani stať. (§ 25)
4. Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza (§ 30) a pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu, pričom je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza. (§ 10)
5. Aj na kruhovom objazde môže vodič jazdiť len takou rýchlosťou, ktorú mu dovoľujú dopravné značky, pritom je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič tu smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. (§ 16)
6. Vodič na kruhovom objazde sa tiež musí správať disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. ( § 3).
Čo na záver ? Dodržujme dopravné predpisy aj vtedy, keď sa nám zdá, že všetci okolo nás ich porušujú. Určite sa nám to oplatí! Pokojné cestovanie bez kolízií a nehôd, všetkým vodičom praje doko.
Komentáre
Sú vodiči, ktorí okrem toho, že sú arogantní za volantom, nevedia