Žijeme vo zvláštnych časoch. Lož, podvody, klamstvo, korupcia, krivenie zákonov, nenásytná túžba po moci a odplate, neúcta k autoritám, strata súdnosti, atď., to všetko v súčasnej dobe lieta v médiách, Pokiaľ sa vôbec dopracujete, k nejakej ako tak, pravdivej informácii. V tejto súvislosti si spomínam na vtip z knihy Tisíc a jeden vtip, z roku 1969. Na otázku od jedného kamaráta druhému, či vie ako delíme správy ? Bola táto odpoveď. „Na pravdivé, pravdepodobné, a nepravdivé. Pravdivé sú výsledky športových zápasov, pravdepodobné sú predpovede počasia a nepravdivé všetky ostatné.“ Vtedy tento vtip mal charakterizovať vtedajšiu spoločensko-politickú situáciu. Pritom pôvodcom tejto vety bol už Mark Twain (1835-1910). Takže, terajšia situácia na Slovensku, je aj viac ako 100 rokov od výroku M. Twaina, podobná. Rozdiel je asi len v tom, že sa zrejme veľmi zmenil percentuálny pomer týchto správ. Dnes možno, tak asi 1 % tvoria správy zo športu a predpovede počasia a ten zvyšok sú ostatné, teda nepravdivé. Smutné, ale možno výstižné.
Pobavme sa na jednom konkrétnom prípade, ktorý dosť rezonuje. Téma - kandidáti na post prezidenta - začína byť veľmi zaujímavá. Hoci už od samého začiatku je podozrenie, že jeden ústavný činiteľ, ja by som povedal, že hneď dvaja - veľmi krivia slovenské zákony. Totiž, ústava ale aj iné zákony sú napísané tak, že štátny orgán môže konať len to, čo mu zákony prikazujú. Takže, ak je v Ústave SR Čl. 89 napísané, že predseda NR SR vykonáva ďalšie úlohy, ak tak ustanoví zákon a následne, v zákone č. 46/199 Z. z., je v ust. § 11, napísaný postup pre predsedu NR SR (do 7 dní od doručenia návrhu na kandidáta na funkciu prezidenta preskúma, či návrh obsahuje zákonom ustanovené údaje, ak návrh spĺňa podmienky ustanovené zákonom, predseda NR SR návrh prijme; inak ho odmietne), tak ho musí dodržať lebo je to zákon a ten platí pre všetkých. Žiaľ, nestalo sa tak. Predseda NR SR, totiž túto svoju povinnosť preniesol na kanceláriu predsedu NR SR a na podpredsedov NR SR a to bez opory v zákone. Samozrejme, že ak by to robil sám ako ukladá zákon, musel by prísť do konfliktu záujmov, lebo by sám na seba kontroloval a podpisoval úradný dokument, čo nie je dovolené a je aj v rozpore s dobrými mravmi. Túto moju domnienku, nepriamo potvrdili až dvaja kandidáti na prezidenta. Jeden z nich tvrdí, že registrácia jeho kandidatúry podpredsedom parlamentu je právne nulitná. Druhý zas preto, že predseda NR SR porušil príslušný zákon a aj Ústavu SR vzhľadom na to, že rozhodnutie o odmietnutí prezidentskej kandidatúry podpísal podpredseda NR SR.
A tak môžeme len špekulovať, či to urobil predseda NR SR sám od seba z neznalosti, alebo ho k takému počinu naviedol niekto iný. Malo by to zmysel vtedy, ak by súd napr. rozhodol v prospech spomínaných kandidátov. V tom prípade, by mohlo dôjsť k posunu voľby prezidenta na neskorší termín, a tak by nejaký čas nebola funkcia prezidenta obsadená – to znamená, že právomoci by podľa Čl. 105 Ústavy SR prešli na predsedu vlády SR a predsedu NR SR (niektoré oprávnenia prezidenta podľa Čl.102 prechádzajú na vládu SR pritom môže v tom čase poveriť svojho predsedu vykonávaním niektorých právomocí prezidenta.) Na predsedu vlády ale priamo v tom čase, prechádza hlavné velenie ozbrojených síl. Iné oprávnenia prezidenta podľa Čl. 102 zasa prechádzajú aj na predsedu Národnej rady SR.
Preto bude veľmi interesantné sledovať ako boj o kreslo prezidenta na Slovensku, nakoniec skončí. Svetu mier a nám na Slovensku zdravý rozum praje doko.
Komentáre
A je to tu. 16.2.2024 Prezidentka podpísala novelu Trestného zákona a napadne ju na Ústavnom súde.
Už aj predseda NR SR, inak kandidát na prezidenta SR