Na tému nového zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z. z. som už napísal 6 blogov. Čiže so všetkou skromnosťou môžem povedať, že som si predmetný zákon aspoň prečítal a nikde som sa pritom nedozvedel, žeby sa mal nazývať výrazom „cestný zákon“, tak ako sa nám to snažia nahovoriť v posledných dňoch v televízii aj v novinách. Skutočný cestný zákon síce tiež existuje, ale ten má č. 135/1961 Zb., je z 30. novembra 1961, oficiálne sa nazýva „zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon)“ a uznieslo sa na ňom ešte Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky.
Druhou skutočnosťou, ktorá prinajmenšom poukazuje na neprofesionalitu je tzv. sadzobník pokút. Prečo? Preto, že aj na ostatnej tlačovej besede z 30.1.2009 bol tento sadzobník predstavovaný ako keby išlo o nejaký všeobecne záväzný právny predpis. Pritom zákon o priestupkoch neobsahuje žiadne zmocnenie na to, aby takýto dokument mohol niekto vydať ako všeobecne záväzný právny predpis. Čiže s najväčšou pravdepodobnosťou ide o dokument, ktorý nemá právnu silu zákona ani vyhlášky či nariadenia, takže z toho dôvodu to môže byť len interný predpis Policajného zboru, ktorý môže platiť maximálne ak, tak len pre policajtov a podľa môjho názoru verejnosť s ním ani nemala byť zoznámená. Toto moje tvrdenie sa opiera aj o oficiálnu stránku ministerstva vnútra kde sa o podobnom sadzobníku, ktorý platil do 31.1.2009 hovorí toto:
„Skutočnosti, resp. konkrétne výšky pokút uvedené v nariadení prezidenta Policajného zboru č. 2 zo dňa 30.01.2002 o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru v znení neskorších predpisov, majú len odporúčajúci charakter a sú určené výlučne pre potreby Policajného zboru. Príslušník Policajného zboru je s poukazom na ustanovenie §-u 12 zákona o priestupkoch pri určovaní výmery konkrétnej sankcie viazaný výlučne ustanovením §-u 22 citovaného zákona, kde zákonodarca taxatívne uvádza maximálne možné výmery sankcií.“
Podľa môjho názoru, ak by zákonodarcovia boli chceli aby sa za konkrétne priestupky ukladali na celom území rovnaké pokuty, tak by to boli dali do zákona, ale nedali to tam. Preto je podľa mňa tzv. sadzobník nadprácou policajného prezídia. Totiž, ak uloženie pokuty vo výške až 800 € napríklad vtedy, ak vodič motorového vozidla prekročí rýchlosť ustanovenú v osobitnom predpise alebo prekročí rýchlosť ustanovenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je pre väčšinu slovenských vodičov skoro dvojmesačný zárobok, čiže je to pokuta skoro likvidačná, tak pre skupinu tých vodičov, ktorí si z ciest permanentne robia pretekársku dráhu to bude možno niečo ako keby prišli o týždenné vreckové. Okrem toho veľa záleží aj na tom, či ide o vodiča z tzv. bohatého alebo chudobného regiónu. A preto si myslím, že sadzobník mi z toho pohľadu pripomína oživenie socialistického princípu rovnosti.
Môj názor je taký, že stanovenie výšky pokuty v rozmedzí, ktoré dovoľuje zákon má byť skutočne len v rukách policajta, lebo len on môže v danú chvíľu najobjektívnejšie posúdiť všetky okolností, ktoré boli príčinou spáchania priestupku a ktoré ho viedli k určeniu výšky pokuty. Samozrejme, že takýto postup si vyžaduje tzv. čistých policajtov, čiže takých pre ktorých bude zákon „písmom svätým“ a ktorí sa nedajú skorumpovať. No a podľa všetkého, keďže sa vydáva akýsi sadzobník, u nás ešte takých policajtov nemáme. Čo je veru veľmi veľká škoda.
Prajem príjemný večer. doko
Komentáre
V poslednej dobe