Predvčerom, 8.marca 2011, minister vnútra zoznámil verejnosť s navrhovanou zmenou zákona o cestnej premávke. "Alkohol za volantom je mimoriadne nebezpečná kombinácia – podnapitý vodič, ktorý sadne za volant, vytvára z motorového vozidla zbraň, ktorá potenciálne zabíja nevinné ľudské životy," vyhlásil Lipšic na tlačovej besede, pritom ako hranica, odkedy by bol alkohol za volantom trestný čin, je navrhnutá hladina jedného promile alkoholu v krvi vodiča, ktorému by za to hrozilo väzenie do jedného roka. S týmto návrhom by mala súhlasiť nielen absolútna väčšina vodičov, ale každý, kto má akékoľvek aktívne dočinenie s cestnou premávkou.
Ďalší návrh, ktorým chce dať minister možnosť jazdiť už 17 ročným vodičom a vodičkám, u mňa osobne pochopenie nenašiel. Veľmi má tiež prekvapil fakt, že proti návrhu, aby už 17-roční vodiči mohli šoférovať motorové vozidlá, bol ako jediný z expertov, iba prezident Ústredného automotoklubu. Jeho oponenti argumentovali okrem iného aj tým, že 17 roční vodiči môžu jazdiť s osobným autom aj v susednom Rakúsku a v Nemecku. A že tak tam ako aj u nás, by takíto vodiči do svojej 18-ky jazdili len pod dohľadom iného skúsenejšieho vodiča. Tiež pozabudli, že sú aj také krajiny, kde riadiť motorové vozidlo môže len osoba, ktorá dovŕšila 19 rokov veku. A akosi mi chýba aj vyjadrenie pedagógov, sociológov a psychológov.
Prečo som proti tomu, aby sme na našich preplnených a nekvalitných cestách mali 17 ročných vodičov a vodičky?
1. V ich veku by sa mali venovať predovšetkým dokončeniu stredoškolského štúdia, ktoré je pre ich budúcnosť oveľa dôležitejšie, než získanie vodičáku.
2. Budúci 17 roční vodiči a vodičky, ktorých počet ešte nikto ani neodhadol, by možno až z 90% pochádzali len zo stredných a bohatých vrstiev. Chudobné rodiny, ktorých je na Slovensku skutočne veľmi veľa, majú problém s tým, aby svojej ratolesti ako tak zaplatili absolvovanie vodičského kurzu a už vonkoncom im neostávajú financie na kúpu ďalšieho auta do rodiny, výlučne len pre ich dieťa. A preto chcem vidieť ako napr. takéhoto 17 ročného vodiča bude jeho rodič, ktorý celý deň pracuje a jediné auto potrebuje pre celú rodinu, cez víkend jeden rok až do dovŕšenia 18-ky, sprevádzať ako tútor na nočné výlety, diskotéky a žúry.
3. Mládenci a devy, vo veku 17 rokov, vo väčšine ešte v sebe nemajú zakódovaný potrebný pocit zodpovednosti a sebaovládania, ktoré nutne potrebuje každý vodič. A ak si niekto myslí, že im ho v potrebnej miere a v plnom rozsahu nahradí ten, kto bude pri nich počas šoférovania sedieť, tak je na veľkom omyle. Veď tento tútor nesmie podľa zákona zasahovať vodičovi do riadenia, nesmie vodiča zbytočne rozptyľovať, môže mu len radiť. A to sa dá len vtedy, ak rodič aj dieťa-vodič sú zodpovedné. Totiž žiadny zákon z nezodpovedného rodiča či dieťaťa, neurobí zodpovedného vodiča
4. Zodpovední rodičia, svojim vlastným deťom už aj dnes dajú viesť auto až vtedy, ak sa už dostatočne presvedčili, že ich dieťa je natoľko disciplinované a samostatné v konaní, že mu môžu bez väčších pochybností veriť. Napr. ja som svojim deťom okrem toho, že si to zaslúžili a veril som im, a mali už aj po maturite, dovolil viac ako rok viesť vozidlo len vtedy, keď som sedel vedľa nich. K tomu som nepotreboval žiadny zákon. Stačilo, že som sa o nich bál. A ak sa v tom veku, potrebovali priviesť v noci domov z diskotéky, lebo im nešiel žiadny spoj, tak som im nikdy nepožičal auto, ale šiel pre nich sám osobne.
Na rozdiel od spomínaného Rakúska a Nemecka naša spoločnosť má ešte stále veľmi ďaleko k tomu, čo je v spomínaných krajinách už úplnou samozrejmosťou. A to je rešpekt a úcta k zákonom a autoritám, a zvlášť rešpekt pred policajtmi. Až aj v tejto oblasti dosiahneme ich úroveň, potom nech aj u nás jazdia 17 roční vodiči.
Prajem pekný a príjemný deň. doko
Komentáre
uhm,
Bolo by veľmi zaujímavé
Nesúhlasím
Skôr by som sa spoľahol na nejakú komisiu (ako pri zbraniach), povedzme policajt, lekár a psychológ, pričom by každý z nich povedal, či súhlasí alebo nie s daným mládencom, alebo dievčinou, aby viedla auto
a naozaj by mi to nerobilo problém.
PS: proti hlúpim zákonom
a pred autoritami
ja tiež trošku nesúhlasím...
Napríklad moje deti síce nepochádzajú z milionárskeho prostredia, ale ani nevyrastali na ulici a pokojne by som ich s istotou posadila za volant aj od 16...a to nie som nezodpovedná matka!
Doko-rešpekt a úctu...
-a zodpovednosť má mať každý...za svoje konanie...
co sa mna
2icko-tie komisie davaju zmysel,ale asi by to dost predrazilo VP...napadlo mi trebars ulozit aj viac najazdenych hodin...cojaviem...
velmi sa ma pacila prakticka ukazka vplyvu alkoholu,ktoru protekcne zazila MH,viz http://matahari.blog.sk/detail-trikrat-a-dost--nie!.html?a=3f4f84f7c2197544bb67085d3f176c52 a ake ponaucenie to v nej zanechalo,to by potrebovali vsetci takto rukolapne. ja by som deckam vodicak nedavala,predsa len mi na cestach ide o zivot a o plechy. doko to moc pekne vystihol v poslednom odstavci,ze musi dorast hlavne spolocnost,aby mohli dorast deti do takej zodpovednosti.my mame vela hlupych zakonov a mame ziarivy priklad,ako ich nerespektuju ani ti,co ich tvoria...ako sa maju obcania naucit respektovat zakony a autority takou "vychovou"?
Clanok plny nepresnosti!!!!
Autor mal pravdepodobne na mysli skupinu "B"
Jeho argumenty "preco nie prave skupinu B" su tym padom zmatocne.
1) - tak napr. na motorku si mozu spravit vodicak, a to ich neobmedzi v studiu, ale auto uz ano???
2) - aky vplyv ma socialne zazemie ziadatela o VP na vodicovu zodpovednost? Ked socialne slabsie rodiny nebudu mat moznost jazdit, tak max co sa stane je to, ze jazdit nebudu!
3) -" potrebny pocit zodpovednosti a sebaovladanie" je nejako kvantifikovatelny?. Podla mojho nazoru je u mladych ludi dostatocny.
4) - To predsa mozu urobit kedykolvek
..Taktiez nesuhlasim, ze nasa spolocnost, ca sa tyka ucty k zakonom, ma daleko ku Rakusku ci Nemecku.
Sam ma vodicak na malo moto od patnastich rokov, od sedemnastich nas priam nutili urobit si "branecky kurz" co bolo osobne, nakladne auto a velka motorka. A zdaleka nie kazda rodina mala vozidlo.
Ano, da sa argumentovat, ze vtedy premavka nebola taka agresivna, vozidla nie tak vykonne a celkovo ich bolo na cestach menej.
Ale na druhej strane, dnesni mladi ludia su na dnesne podmienky lepsie pripraveny, lebo v nich funguju prakticky od malicka.
Vela mladych ludi (<18) uz pracuje..cize aj odvadza dane. Takze by mali od statu dostat primerane zazemie kde sa mozu realizovat a nie aby im stat vymyslal stale nove a nove zakazy a obmedzenia.
Takyto pristup sa nam starsim raz moze kurevsky vypomstit.
len diskutujeme
Auto bude zbraň
Ale možno som ja čudný... U nás v partii bolo podmienkou na jazdu na motorke (krosska - taký kus šrotu s plechom namiesto sedačky) aby si dosiahol na pedále - a hurá na pole. Malý Zolo takto jazdil od 12-tich rokov a poviem Vám, že vedľa neho v aute kľudne zaspím aj s dieťaťom.
Ďalšia známa - síce sa chváli že jazdila po afganistane, ale vedľa nej som na pozore - (prvýkrát keď mi to povedala ma napadlo, že na púšti sa dá jazdiť hociako mizerne - a nemýlil som sa) - to len k tej jazde po Frankfurte - a bez školenia jednej matky by to chlapčisko tiež zvládol. zvládli to milióny pred ním prečo by to on nezvládol? (alebo neverí jedna matka vlastnému dieťaťu?)Dokedy ho chce jedna matka vodiť za ručičku? 17 ročného chalana už nedokážem považovať za dieťa.
Autoškoly sú nedostačujúce. s tým môžem len súhlasiť.
a tiež musím súhlasiť s motorkárom. s tou poslednou vetou zvlášť!
..
komentar
Ano
Suhlasime vsetci