Úprimne je mi ľúto toho, čo sa stalo pri Polomke. Je to tragédia, ktorá na Slovensku nemá obdoby. Aj keď od soboty 21.2.2009, kedy sa táto katastrofa udiala, uplynulo veľmi málo času média už dnes prinášajú prvé úvahy o tom, kto nesie alebo by mal niesť priamu aj nepriamu zodpovednosť za túto tragédiu. Vo svojom príspevku nechcem špekulovať, ale sa chcem pridržiavať iba faktov.
V elektronickom odbornom časopise „Železničná doprava a logistika č.2/2008“, ktorý vydáva Žilinská univerzita sa v článku autora Juraja Hlandiša „Bezpečnosť dopravy na železničných priecestiach“ píše:
Prednosť jazdy na priecestí sa vždy priznáva železničnému vozidlu. Z toho vyplýva, že účastník cestnej premávky je povinný považovať každé železničné priecestie za podmienenú prekážku a riadiť svoje správanie podľa rozhľadu a legislatívnych požiadaviek upravujúcich povinnosti vodiča tak, aby mohlo dôjsť k plynulému a bezpečnému prejazdu vlaku železničným priecestím.“
A spomínané legislatívne podmienky upravujúce povinnosti vodiča sú dané v zákone č.8/2009 Z.z. o cestnej premávke, kde je napísané:
„Vodič nesmie zastaviť a stáť na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní je vodič povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km.h-1; Ak dôjde k zastaveniu vozidla na železničnom priecestí, vodič je povinný odstrániť vozidlo zo železničnej trate; ak tak nemôže urobiť, musí bezodkladne vykonať také opatrenia, aby bol vodič koľajového vozidla pred nebezpečenstvom včas varovaný. Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie.“
Vychádzajúc z toho sú podľa môjho názoru pre určenie priamej zodpovednosti nepodstatné úvahy typu: ako ďaleko mal vodič rozhľad, ako rýchlo šiel vlak, či bola alebo nebola cesta pri priecestí udržiavaná alebo bola rozbitá, či tam malo byť iné zabezpečenie prejazdu, čo robil rušňovodič, keď nestačil na 300 metrovej vzdialenosti vláčik ubrzdiť a podob. Podľa našich zákonov totiž za všetko, čo sa vodičovi môže na železničnom prejazde prihodiť, nesie priamu zodpovednosť len vodič.
Iné je skúmať nepriame vplyvy. Tie totiž môžu pochádzať z pomerne širokého spektra všetkých zainteresovaných. Možno už správca komunikácie prehodnotí to, či tam bolo platné dopravné značenie, lebo to čo je vidieť na záberoch z miesta katastrofy prestalo platiť 31.12.2001. Spokojne nebudú môcť spávať zrejme ani železnice, lebo na tomto úseku asi vôbec nerátali s tým, že by tam mohlo niekedy z nejakej príčiny ostať stať akékoľvek vozidlo. O to viac, že v blízkosti je rekreačné stredisko. Ak by s tým boli rátali, potom by asi cez tento prejazd jazdili vlaky pomalšie. Zrejme aj rušňovodič, hoci podľa predbežných medializovaných zistení nič neporušil, sa v spojení s touto tragédiou bude ešte dlho sám seba pýtať, či v danej asi len 12 sekúnd trvajúcej chvíli, urobil všetko čo sa urobiť dalo.
Prečo to píšem? Preto, aby som upozornil na fakt, že 12 mŕtvych a utrpenie pozostalých musí všetkých kompetentných, ktorí do toho majú čo hovoriť, vyburcovať k tomu, aby do budúcna prijali také opatrenia, ktoré by riziko vzniku podobnej tragédie maximálne minimalizovalo. A pokiaľ nevedia ako to urobiť, potom by skutočne bolo lepšie, ak by zo svojich pozícii odstúpili a nechali to robiť tých, čo to robiť vedia. doko
Komentáre
každopádne
nemal by niest vinu vodic sam...
som dlhorocna ucastnicka cestnej premavky, a teda viem o com pisem.
niektore priecestia su tak zdemolovane, ze aj osobne auto ma problem prejst. chudak sofer urcite nechcel zabit ludi v autobuse narocky. ja si myslim, ze isty podiel viny ma aj rusnovodic. preco nemaju vlaky v "istych" castiach trate obmedzenu rychlost ako auta??? hlavne ked rusnovodic vie, ze v tom danom useku je zvysene ryzyko nehoed. to je pekne ze zatrubil... ale staci to na to, aby bol odpratany autobus z kolajnic? mal vodic autobusu vystupit a autobus odtlacit??? pre boha nebudte smiesni. a nakoniec to neni vlak, alebo ICecko, len obycajna lokalka. myslim si ze aj meskanie tejto lokalky by bolo na mieste , keby rusnovodic spomalil a tym zabranil nestastiu.
Erika, súhlasím s Tebou, ale,
Jazdiť cez zdemolovaný železničné priecestie na trojke cítim tiež ako problém, mať v štáte EU, notabene, u pomerne frekventovaného lyžiarského strediska ( však každý neni za Tombu) nechránený prejazd cez kolaje, kde jazdí rýchlovlak každých dvadsať sekúnd, tiež cítim ako problém. Ono je to asi všetko problém. Preto to tak cítim.
Enem vím, že mám cez milion odjazdených kilometrov a na priecestí mi auto ešte nezdochlo.
Na križovatke áno, ale to ma vždycky rozrušila nejaká mladá kočena na Audine, co na mna delala voči. A to se nemá. Starejm lidem:-)))
ZÁKON hovorí aj o úradníkoch