doko

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Vlastenectvo alla Slota a Rafaj – 2. časť

... nepremyslený a zlý zákon, môže v budúcnosti narobiť veľa zla aj politikom ...

V novembri 2009 som kritizoval snahu SNS o zavedenie nového vlasteneckého poriadku na slovenských školách.  Máme marec 2010 a už je tu  schválený zákon o vlastenectve. Čuduj sa svete boli proti nemu len poslanci maďarských strán.

Skôr než sa zoznámime s obsahom prijatého zákona by som si dovolil pripomenúť  význam slov, ktoré  s týmto zákonom úzko súvisia

Hymna je druh slávnostnej oslavnej skladby, pieseň vznešeného, slávnostného rázu. Ide o slávnostnú pieseň, ktorá je  symbolom pospolitosti a jednoty určitého spoločenstva napr.  slovenská štátna hymna,   olympijská hymna, pápežská hymna a podob.

Zákon č. 63/1993 Z. z., ktorý už bol  7 krát novelizovaný v § 13 ods. 2  hovorí, že: Štátna hymna sa hrá alebo spieva pri príležitosti štátnych sviatkov, pamätných dní, výročí a pri iných významných príležitostiach celoštátneho alebo miestneho charakteru. Podobné ustanovenie sa vzťahuje aj na štátnu vlajku.

Vlastenec je človek, ktorý cíti alebo  prejavuje lásku k vlasti, k národu. Inak sa tiež pomenúva slovom  národovec  (bojovník za národné práva,)  patriot, rodoľub či rodomil. A vlastenectvo je tu definované ako láska k vlasti,  prejavovaná  vlasteneckým zmýšľaním a konaním.

Náš slovenský národ je spevavým národom. Z vlastnej vôle dokáže spievať  pri každej príležitosti ( narodenie, krstiny, prvé sväté prijímanie, birmovanie, meniny, narodeniny, promócie, primície, svadba,  rozvod, kar, kosba a sušenie sena, páranie peria, atď.) ale,  žeby  s takým oduševnením spieval aj na rozkaz, to nám Slovákom po chuti nikdy nebolo.

„Vlastenci“  Slota a Rafaj, ktorých  spoločenský kredit je u normálnych ľudí tak narušený, že ich veru len málokto berie vážne,  sa absolútne nehanbili navrhnúť zákon  o vlastenectve a sami pritom nie tak dávno,  svojimi skutkami ukazovali,  aký by žiadny vlastenec nemal byť. Totiž akosi pozabudli, že v prvom rade oni by mali dbať o to aby sa v parlamente nepilo a nepodvádzalo. Čiže,  ak by poslanci boli pre ostatných občanov pozitívnym príkladom, potom by nemuseli nikoho nasilu zákonom nútiť aby sa stal vlastencom.

Viete,  čo má na tomto zákone  teraz,  už po jeho schválení najviac zaráža? Že,  ak ho už schválili,  prečo sa vlastne netýka škôl verejných, súkromných a cirkevných, ale len štátnych?  To,  žiaci a študenti neštátnych škôl sú už vlastenci,  a len tí na štátnych školách sú menejcenní hlupáci? Byť na ich mieste,  veru by som sa  aj  urazil.

Veď je to skutočne na smiech. Ak by sa žiaci a študenti na štátnych školách  učili tak „usilovne“  ako pri tomto zákone pracovali poslanci,  tak ich v živote nikto na vyššiu školu nikdy neprijme. Za takú prácu,  akú v tomto prípade odviedli páni poslanci, by im nikto mimo parlamentu,  nedal ani na slanú vodu. Mali by sa veru hanbiť.

Pozdravuje doko. 

 


Komentáre,názory | stály odkaz

Komentáre

  1. konecne nazor...
    triezvy a s pouzitim mozgu.
    uz mi lezu na nervy argumenty z jednej aj druhej strany. hejslovaci, hejmadari... katastrófa
    publikované: 05.03.2010 17:49:48 | autor: noncreativ (e-mail, web, autorizovaný)
  2. ano,to by sa veru mali,
    slovensko je z hladiska zakonov cim dalej tym trapnejsie.dufam,ze ich predkladatelov budu drahi spoluobcania nadalej volit,aby tie chujoviny mohli pokracovat...
    publikované: 05.03.2010 17:51:36 | autor: bonnie (e-mail, web, autorizovaný)
  3. ked poviemm ze som Slovenka, tak to uz aby som hladala mysaciu dieru
    astrcila sa do nej, lebo madar.propaganda sa na mna vrha ako hejno ôs. ja uz koncim s tymto typom clankov, lebo v Bratislave su vsetci sebaznicujuco antiskivensky. tag zbohom.
    publikované: 05.03.2010 19:50:35 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  4. Nejako to neberie komenty. Opravujem: antislovensky
    .
    publikované: 05.03.2010 19:56:36 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Doko,
    vo všetkom s tebou súhlasím! To , čo navrhla SNS v zastúpení Rafaela Rafaja, je veľká nevedomosť o našich štátnych symboloch. V pondelok ráno si všetci puberťáci namiestu úcty k hymne, budú robiť žarty. A už si neviem predstaviť, ako to vyznie, keď na prvej hodine telesnej výchovy budú žiaci musieť stáť v pozore v rôznofarebných teplákoch alebo trenirkách. Neviem si predstaviť, koľko zbytočných nákladov budú musieť školy vynaložiť, aby zakupovali nespočetné množstvo zástav a namontovali rozhlasy. Prečo by sa tieto peniaze neinvestovali do moderných didaktických pomôcok? Pán Rafaj nemá deti. Ktovie, kedy bol v škole. Možno by sa divil, že v triede, ktorá už dlho nemá byť za čo nalíčená, s ošúpanými radiátormi, so zle tesniacimi oknami hymnu s nadšením nikto počúvať a nebodaj i spievať, nebude. Ja verím, že prezident je ďaleko múdrejší a súdnejší a že zákon nepodpíše. Veď je to zasa len predvolebný ťah, namierený proti hŕstke, ktorá z druhej strany robí to isté, len v čiernom.
    publikované: 05.03.2010 20:57:43 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. vasilisa, viem, že ak
    škola požiadala o dotáciu z eurofondu, tak ju počas slovenského "panovania" dostala. Počas maďarského panovania slovenské školy nedostávali dotácie, resp. minimálne. Teda kde je chyba? Ak je škola "podvyživená", mala si to zaradiť do návrhu rozpočtu, že potrebuje to a ono, a tie zástavy nie sú taká zúfalo vysoká položka. Každá riadna škola má miestny rozhlas. Ak ty pracuješ v takej, čo nemá, ta to je fakt na hranici štandardu. Ostatné veci sa dajú získať za pár korún. Deti nakreslia znaky, zástava sa dá ušiť za menej peˇnazí. A tak.
    publikované: 05.03.2010 23:50:39 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. možno ma budeš za tento koment neznášať,
    ale ja si myslím, že učiť deti vlastenectvu ako kšeftu na blšáku je ú=plne vedľa. "Keď nedáte peniaze, nebudeme spievať hymnu."
    publikované: 05.03.2010 23:56:04 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  8. čokomilka, žiaľ
    absolútne si nepochopila zmysel môjho blogu. Ja vôbec nie som proti vlastenectvu , ale vadí mi, že to robia len politici a akosi zabudli nato, že to treba prejednať aj s pedagógmi, rodičmi a žiakmi. A po druhé jasne kritizujem to, že zákon nebol kvalitne pripravený ani po stránke legislatívnej. Veď keď chceli mať kvalitný zákon, mal ísť ako návrh z vlády kde je veľmi vysoký predpoklad, že taký právny nedorobok by vláda do parlamentu nedala. Možno, že stačilo v zákone napísať "odporúča sa" .... a už by to nebolo nasilu a určite by to nebolo vyvolalo taký odpor u žiakov a učiteľov. Vtedy by sa možno oveľa skôr ukázalo kto je aký vlastenec. Inak povedané, chýbal mi tu širší konsenzus. To bolo zmyslom môjho článku.
    publikované: 06.03.2010 08:50:26 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. Cokomila,
    ty si presvedčená, že keď požiadaš z eurofondov, tak dostaneš? Na to treba vypracovať projekt, dať ho schváliť a a až potom môžeš mať eurášky. Keby školy dostali z fondov každý rok, to by sa asi mali dobre. Návrh rozpočtu, ako i v iných štátnych organizáciách schvaľuje VUC. Ty asi ani nevieš, že v školách také veci ako sú hygienické pomôcky si musia deti nosiť sami a píšeš, že je to z rozpočtu. Nie je škola, ako škola. NIe na všetkých školách sú normatívy rovnaké. Som v rade školy,ktorá oproti možno iným funguje, s riaditeľom, ktorý pre tú školu žije, takže som dostatočne informovaná
    A čo to splietaš o maďarskom panovaní. Doteraz bola vždy len slovenská vláda, s ľuďmi z národnostných menší. Tak buď taká dobrá a nerozdúchavaj ohne ešte viac.
    Deti sa vlastenectvu neučia tak, že budú počúvať každý týždeň hymnu. Doko ti napísal, kedy sa spieva. Ani kresťanská=pápežská hymna sa nespieva každý týždeň v kostole.
    publikované: 06.03.2010 12:14:23 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. čokomilka.
    Možno je to tým, že my s tými "Maďarmi" tu dole spolu žijeme a vy tam hore o nich len počúvate. S článkom súhlasím a navyše si myslím, že s tými eurofondami je to oveľa komplikovanejšie. Možno by mohlo ale ministerstvo požiadať o dotáciu z Bruselu aby mohlo dať ušiť dostatočné množstvo vlajok a tie reči o tom, že deti kreslia znaky a šijú vlajky to je už len úplný úlet. Mimochodom taká vlajka stojí 10 - 15 eur. Taká priemerná škola má cca 40 miestností v ktorých sa vyučuje. To až taký bagateľ nie je.
    publikované: 06.03.2010 12:50:32 | autor: MAĎARSKÝ PROPAGANDISTA :)) (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. asi som vás, ja čoko, naozaj nepochopila. Neviem ako v reáli naozaj
    funguje podávanie žiadostí na príspevky z eurofondu, ale asi sa to nerobilo, alebo je tam iný zádrheľ. Ak sú školy chudobné, mali sa ozývať už dávnejšie a nebáť sa byrokracie pri vybavovaní peňazí z eurofondov.
    ale ja som pre vás príliš hlúpa, lebo sa mi nepáči keď sa kšeftuje na účet vlastenectva a dáva sa tak "príklad" deťom. a proti maďarskej menšine nemám nič. ja vždy komentujem kecy SMK,teda politikov.
    publikované: 06.03.2010 14:39:29 | autor: bookzin (e-mail, web, autorizovaný)
  12. AD_/ hygienické pomôcky: tie sme si vždy nosili sami, moja dcérka tiež
    po 1989, nikdy jej v škole nedali ani kusok toaleťáku. prečo zveličuješ? Hovorme o učebných pomôckach, lebo to za socíku bolo tu v Bratislave dobre podchytené,mali sme tie pomôcky a zadarmo.
    Možno treba aby riaditelia škôl pristúpili k spisovaniu projektov, vypisovali aj vlastné granty a stále bombardovali Ministerstvo školstva žiadosťami.
    publikované: 06.03.2010 14:45:32 | autor: bookzin (e-mail, web, autorizovaný)
  13. Doko: Zmysel tvojho blogu som asi opomenula, to je pravda.
    Tiež si myslím, že politici,ktorí majú také maslo na hlaojive ako koalícia nemajú radšej riešiť otázky vlastenectva aby ich používali na vylepšenie imidžu. Ale veď na to sme im nenaleteli. len keď už je ten zákon, nemal by sa z neho robiť nátlakový prostriedok. Ináč, iniciatíva v tomto vyšla z dielne SMK, majú to ako tlačovú správu na svojom webe.
    publikované: 06.03.2010 14:50:03 | autor: bookzin (e-mail, web, autorizovaný)
  14. co je vlastne to vlastenectvo?
    pamatam si ako sme spievali hymnu na hudobnej a bola z toho zabava aj poucenie, mali sme totiz rozhladenu pani ucitelku.

    ale teraz sa z vasho vlastenectva stane pondelkova rutina s casto kyslymi pohladmi profesorov v triede. skor ako o zakon, by malo ist o uvedomelych ludi... resp. tak ako dokaze madar na svk byt hrdym madarom, mal by byt slovak hrdym slovakom. a ja pochybujem ze nam to vstepi do hlavy zakon. preco sa na to nejde oklukou cez osnovy, dejiny vlastnej krajiny poriadne prebrat, poriadne ucebnice... a NEPOPULISTICKY vyriesit vyucko slovenciny na juhu.

    preco to nejde? ano peniaze... peniaze neboli, nie su, nebudu...a to nie je len vymysel a "ucenie kseftovat" od smk...
    publikované: 06.03.2010 17:35:33 | autor: noncreativ (e-mail, web, autorizovaný)
  15. Čokomila,
    nechcela som zveličovať. Dokov článok je o vlastenectve a my sme trochu odbočoli, aj keď oveľa nie. Píšeš, že riaditelia majú žiadať. Ten z tejto školy, tými projektami bombarduje. Už si skúsila podať projekt na 200 000€? Píšeš o pomôckach, ktoré sú viac dôležité, máš pravdu. V tej škole majú AŽ 16 počítačov na vyučovanie a tie počítače majú väčšinu z roku 2003. Myslíš, že im to stačí? Škola má oproti gymnáziu raz také náklady. Koho majú bombardovať, keď tie financie rozdeľuje minister rovnakým dielom, či je to gympel, zdravotná škola alebo stredná odborná škola , kde sa učia vyrábať oceľ? Minister písal, že na 1 žiaka by malo byť 5 počítačov. Vieš, koľko by malo byť na škole s 568 žiakmi? O interaktívnych pomôckach, o ktorých sa teraz veľa hovorí, môžu ešte niekoľko rokov snívať, ak nevyhrajú projekt. A SNS trápi, že žiaci v školách nespievajú hymnu. Netrápi ich , že školstvo, ktorého systém bol v 80. rokoch veľmi pokrokový, teraz upadá, keď cieľom vzdelávania je: "znížený dôraz na obsah vzdelávania, zvýšenie dôrazu na požadované kompetencie a výsledky vzdelávania".
    publikované: 06.03.2010 17:48:05 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  16. Doko
    Napísal si vynikajúci článok. Tiež som spracovala niečo podobné, ale z iného pohľadu. Dám to však inam. Už len dúfam, že pán prezident bude počúvať aj "hlas ľudu" a najmä hlasy učiteľov, pretože je to veľmi zle urobený zákon. Dokonca sám minister za pochodu mení názory na jeho realizáciu. Všetko chcel nechať na školy, bez akýchkoľvek usmernení. Teraz to už mení, vraj do 10 dní dajú organizačné pokyny.

    Možno ste to čítali, ale pripomínam, že proti zákonu na podporu vlastenectva už zorganizovala Iniciatíva za transparentnú demokraciu elektronickú verejnú petíciu. Nachádza sa na portáli changenet.sk v sekcii kampane. Iniciatíva vyzvala prezidenta Gašparoviča, aby zákon nepodpísal a podala návrh na Ústavný súd SR v súvislosti s porušením všeobecnej deklarácie ľudských práv.
    publikované: 06.03.2010 21:37:01 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  17. vasilisa, odkiaľ to všetko mám vedieť? ja viem, že ani bratislavské
    lýceum kam chodí dcéra nemá základné učebné pomôcky a je odkázané na dobročinnosť žiakov. Avšak vždy sa nájde nejaký sponzor. Čo sa týka detailov pri vybavovaní dotácií z eurofondov a všetky tie statistiky, k tým sa nemám veľmi ako dostať. Možno práve toto sa malo zverejňovať a písať o tom, no na blogoch som to moc nevidela.Informovanosť o realite je slabučká.
    publikované: 07.03.2010 01:28:16 | autor: bookzin (e-mail, web, autorizovaný)
  18. Čoko,
    prepáč, ja ťa neobviňujem z toho, že to nevieš. Lenže potom ani nepíš, o fondoch a dotáciách. Súkromné školy dostávajú od MŠ toľko, ako štátne. Načo sú potom súkromné? Komu to vyhovuje. Minister ich podporuje.
    publikované: 07.03.2010 20:05:17 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. Prezident SR pred podpísaním zákona by si mal určite všimnúť, že
    v § 4 ods.3 sa píše: "Štátne školy majú povinnosť, aby v každej miestnosti, v ktorej prebieha vyučovanie, bol umiestnený štátny znak, štátna zástava, text štátnej hymny spôsobom, ktorý ustanovuje osobitný predpis ) a preambula Ústavy Slovenskej republiky" a sám seba sa spýtať: Prečo to neplatí aj pre ostané druhy škôl ? Už len preto by zákon nemal byť platný.
    publikované: 15.03.2010 11:01:52 | autor: cestovateľ (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. Aký má zmysel hrať štátnu hymnu počas 1 hodiny 2 krát?
    A k tomu okolo polnoci, keď skoro každý spí. Tak to totiž chcú poslanci keď do zákona napísali:
    "Slovenský rozhlas vysiela každý deň v čase od 23:30 hodiny do 00:30 hodiny štátnu hymnu Slovenskej republiky tak, aby hranie štátnej hymny Slovenskej republiky bolo predelom medzi programovými zložkami a nebolo súčasťou reklamy a ani nenasledovalo bezprostredne pred reklamou alebo po reklame." Normálne ľudia vedia, že deň končí o 24.00 hod. a nový deň začína o 00.00 hod. Takže podľa zákona treba hrať hymnu pred polnocou, ale taktiež treba hymnou vítať aj nový deň, čiže hrať ju hneď po polnoci. A taký zákon by mal platiť?
    publikované: 15.03.2010 11:14:17 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014