V týchto dňoch bola v Zbierke zákonov pod číslom 387/2009 Z.z. zverejnená novela zákona o priestupkoch. V dôvodovej správe k tomuto zákonu sa okrem iného uvádza, že dôvodom na navrhované doplnenie zákona o priestupkoch je skutočnosť, že tým sa zabezpečí jednotná evidencia priestupkov orgánmi, ktoré ich prejednávajú. Ústrednú evidenciu priestupkov bude viesť ústredný orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí úsek štátnej správy, v ktorom došlo k porušeniu povinnosti zakladajúcej priestupok. A čo má od 1. januára 2010 táto evidencia o priestupku a jeho páchateľovi obsahovať ?
1) titul, meno a priezvisko, rodné číslo alebo dátum narodenia, ak páchateľ nemá rodné číslo, adresu pobytu, štátnu príslušnosť, údaj o doklade totožnosti.
2) miesto, dátum a čas spáchania priestupku, označenie priestupku vrátane príslušného ustanovenia zákona, stručný popis skutku a následok jeho spáchania.
3) spôsob vybavenia veci, uloženú sankciu a ochranné opatrenie, označenie a sídlo správneho orgánu, ktorý priestupok prejednal, dátum prejednania priestupku v blokovom konaní alebo dátum nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, evidenčné číslo pokutového bloku alebo bloku na pokutu nezaplatenú na mieste, alebo registratúrnu značku právoplatného rozhodnutia.
V zákone sa stanovuje, že údaje z evidencie priestupkov sa smú poskytovať len osobe (páchateľovi) uvedenej v evidencii, súdom, orgánom činným v trestnom konaní, orgánom oprávneným objasňovať priestupky a správnym orgánom oprávneným prejednávať priestupky aj podľa osobitného zákona, iným orgánom, o ktorých to ustanovuje osobitný zákon, súdom, justičným a správnym orgánom iných štátov. Údaje z evidencie priestupkov na základe písomnej žiadosti týchto orgánov poskytne správny orgán príslušný na prejednanie priestupku, v ktorého územnom obvode má žiadajúci trvalý pobyt alebo sídlo. Osobe (páchateľovi) sa na základe jej písomnej žiadosti poskytujú z evidencie priestupkov všetky údaje o nej a o jej priestupku.
Údaje z evidencie priestupkov likviduje ten orgán, ktorý vedie evidenciu priestupkov, a to po
uplynutí 5 rokov od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o priestupku alebo od zaplatenia pokuty v blokovom konaní. Na poskytovanie údajov z evidencie priestupkov sa nevzťahujú ustanovenia osobitného zákona o sprístupňovaní informácií. Evidencia priestupkov je neverejná.
Toľko veľmi stručne z obsahu novely zákona.
Mne osobne nevadí to, že sa bude viesť evidencia o priestupkoch, tá sa koniec koncov vedie v podobe priestupkových spisov aj doteraz, ale len na tých správnych orgánoch, ktoré priestupky riešia. Vadí mi to, že namiesto toho, aby páni poslanci vyriešili centrálnu evidenciu priestupkov, ak už ju potrebujú, podobne ako je už dávno vyriešená centrálna evidencia trestov, kde existuje centrálny register trestov, tak si uzákonia, že miesto jedného centrálneho registra priestupkov budú viesť evidenciu všetky ministerstvá. Je to ako v Kocúrkove. Na jednej strane poslancom vadí, že osobné údaje občanov sa zneužívajú, ale na druhej strane sami k zneužívaniu týchto údajov prispievajú, lebo pri schvaľovaní tohto zákona asi poriadne nerozmýšľali. Ak by boli rozmýšľali, potom by boli zverili registráciu priestupkov do rúk niekoľkým jednotlivcom v centrálnej evidencii priestupkov a nedávali by ich do rúk desiatkam úradníkov na ministerstvách.
Predsa je úplne evidentné, že čím viac ľudí bude mať k takýmto citlivým údajom prístup, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa tieto údaje zneužijú. Záhadne znie aj veta zo zákona : Správne orgány zriadia evidenciu priestupkov najneskôr do 31. decembra 2010.“ Prečo záhadne? Lebo zákon nadobúda účinnosť už 1.1.2010.
Prajem príjemný deň. doko.
Komentáre
Bulvár si užije