Minulý piatok, niečo po tretej hodine popoludní, v čase dopravnej špičky som cestoval svojim autom mimo mesto. Stal som na svetelnej križovatke a so zvýšenou ostražitosťou som čakal odkiaľ sa vyrúti vozidlo s právom prednosti v jazde, lebo bolo počuť zvuk sirény. No nič, čo by sa podobalo sanitke, policajnému vozidlu, či hasičskému vozidlo nebolo široko ďaleko vidieť, a keďže už nebolo počuť ani zvuk sirény, pokojne som čakal na zelenú. Sledujúc dianie v križovatke ma najprv zaujal blikajúci prenosný modrý majáčik, ktorý asi po 10 sekundách prestal blikať a potom aj vozidlo, ktoré ho malo položené na svojej streche. Zrejme toto bol pôvodca predchádzajúceho zvuku sirény. Bolo to veľké čierne BMW s bratislavskou poznávacou značkou. A tak som si v duchu dal otázku, kam sa asi tak pred pár sekundami tento vodič ponáhľal, keď teraz poslušne stojí v rade, tak ako aj my ostatní obyčajní vodiči? Za tých niekoľko desiatok sekúnd pokiaľ zasvietila zelená sa mi podarilo zistiť príčinu zásadnej zmeny v správaní sa vodiča tohto BMW. Totiž, táto križovatka má v smere vo výjazde z mesta tri pruhy a v smere do mesta dva jazdné pruhy. Jazdné pruhy do mesta boli plné pohybujúcich sa áut a pruhy z mesta mali červenú. Takže v tomto prípade nepomohlo v metropole Šariša spomínanému vodičovi ani veľké BMW s bratislavskou značkou, ani húkajúca siréna, ba ani modrý blikajúci prenosný majáčik, lebo sa ocitol v nasledujúcej dopravnej situácii. V jeho strednom jazdnom pruhu bolo poradie áut v smere od semafora takéto: osobné auto autoškoly, ďalšie osobné auto, spomínané BMW a za ním asi 20 ďalších rôznych áut. Po pravej strane BMW stal dlhý kĺbový trolejbus a po ľavej strane od BMW stali za sebou dve kamiónové súpravy a za nimi ďalšie autá. Inak by sa dalo povedať, dokonalá dopravná klietka, z ktorej sa dá dostať len vtedy, keď sa dá do pohybu celá masa áut alebo vtedy, ak všetci vodiči preukážu svoje „človečenstvo“ a uvoľnia cestu. Tu ale ostalo vodičské „človečenstvo“ bokom. Prečo vodiči neuvoľnili cestu? To neviem objektívne posúdiť.
Na tomto postrehu bolo zaujímavé ešte aj to, že toto BMW sa ani po naskočení zelenej na semafore, už nepokúšalo využiť právo prednosti v jazde a poslušne šlo v rade s ostatnými autami predpísanou rýchlosťou 40 km/hod, Asi mu ani nič iné neostávalo, ak nechcelo spôsobiť dopravnú kalamitu na výjazde z Prešova smerom na Poprad, kde teraz prebiehajú stavebné práce na diaľničnom privádzači a premávka je presmerovaná len do jedného jazdného pruhu. Podľa mňa hoci to znie paradoxne, sa vo vodičovi tohto BMW ozvalo vodičské „človečenstvo“ lebo zistil, že vzhľadom na zložitú dopravnú situáciu sú jeho dôvody na využitie práva prednosti v jazde malicherné.
No predstavte si, že sa do takejto situácie dostane húkajúca sanitka alebo hasičské vozidlo. Tie ak prídu na určené miesto neskoro takmer vždy to, ale môže mať fatálne dôsledky. A práve preto to píšem, aby aj v takých dopravných situáciách, keď si myslíme, že sa z nášho pohľadu nedajú riešiť, žiadni vodiči nestrácali vlastné „človečenstvo“ a snažili sa pokiaľ sa to aspoň trochu dá, uvoľniť cestu všetkým vozidlám, ktoré majú absolútne právo prednosti v jazde a tým ukázať, že akési vodičské „človečenstvo“ predsa len existuje u všetkých vodičoch a nie iba u jedincov.
Prajem príjemný deň a bezpečné cesty. J.Kotulič
Komentáre
Človenstvo
Človečenstvo , čiže úcta sa má prejavovať všade a stále nie len za volantom!
v ranných Bratislavských špičkách sa občas stane,
Rád by som poznamenal,
Ak si už položil otázku: "ćo ak by na mieste BMW bola sanitka so zomierajúcim", teda vozidlo oprávnene používajúce jazdu v mimoriadnych prípadoch a právo výsostnej jazdy, museli by vozidlá pred ním - červená nečervená na semafore uvoľniť cestu a prejsť cez hranicu križovatky, aby tak prepustili vozidlo s právom výsostnej jazdy, To isté, by do bokov museli, pokiaľ by mohli (ak by tam napr. neboli po stranách múry) urobiť vodiči kamiónov vľavo a trolejbusa vpravo.
BMW však zrejme viezlo Harabina. Ten rád používa maják aj tam, kde mu to vôbec netreba a trestá tých čo mu na ceste zavadzajú, hoci ide len do práce.