Z médií sa môžeme dozvedieť, že ľudia od samého začiatku vraj začali šrotovné využívať s veľkým záujmom. Či je to skutočne tak, sa možno dozvieme až o pár týždňov. Jedno je ale isté. Šrotovné, vzhľadom na množstvo pridelených finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, bude môcť využiť maximálne 22 000 šťastlivcov. A tu má napadla takáto otázka. Prečo ja, ako daňový poplatník, musím zo svojich daní podporovať 22 000 šťastlivcov, ktorým doteraz neprekážalo jazdenie na starých autách a prečo mne štát nedá tiež dotáciu napríklad na kúpu nového bytu? Veď, tiež by som podporil rozvoj výstavby nových bytov.
A keďže sa mi nechce veriť, žeby poskytovanie dotácií jednotlivcom, ktorí nepodnikajú bolo na Slovensku také jednoduché, ako to vyzerá pri šrotovnom, keď stačilo aby minister hospodárstva vydal svoj výnos a tak určil komu a akú dotáciu dá, troška som sa dal do čítania právnych noriem. Predmetný výnos sa totiž odvoláva na § 8 ods. 2 a § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy. No tento zákon v § 8a, ale jednoznačne určuje, že:... „Dotácie sa poskytujú len na základe osobitného zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok ním ustanovených...“ O aký osobitný zákon ide sa nedozviete, lebo vo výnose ministerstva hospodárstva uvedený nie je, čiže tiež by sa dalo povedať, že neexistuje. Podľa mňa, keďže šrotovné nie je sociálna dávka, ale dotácia od štátu zo štátneho rozpočtu na rok 2009, nemala čo byť poskytovaná súkromným fyzickým osobám.
V kontexte s tým pôsobí totiž ako päsť na oko fakt, že zástupy mediálne známych ekonómov, nie tak dávno vysvetľovali, že pomoc od štátu pre klientov skrachovaných nebankových subjektov je výsostne nesprávna, lebo prečo by sme sa my všetci mali z našich daní skladať niekomu len preto, že zlé investoval svoje peniaze. A tak sa spýtam, prečo teraz nekritizujú vládu zato, že robí vlastne to isté so šrotovným? Veď vlastne odškodňuje tých, čo si doteraz nedokázali kúpiť nové auto, lebo im stačilo ojazdené. O nové ani nemali záujem.
Apropo, viete ako vyzerá nové auto podľa spomínaného výnosu? Nie? Tak si to prečítajte:.....
„ Novým osobným motorovým vozidlom sa rozumie osobné motorové vozidlo, ktoré nemá najazdených viac ako 6 000 km alebo osobné motorové vozidlo, pri ktorom v čase jeho predaja neuplynulo viac ako šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky.“
Takže, na Slovensku nie všetko nové je aj nové, a nie každé odškodnenie je tiež skutočné odškodnenie.
Prajem príjemný a pekný blížiaci sa jarný čas. doko.
Komentáre
Presne tak!
suhlasim...
Úplna pravda
Je to už asi pravidlo u nás, vždy sa nájde skupina, ktorej treba pomôcť.
Keď pomôcť, tak všetkým, ktorí majú záujem, bez rozdielu. Veď každý platí dane, aj ten čo má staré auto, aj ten čo má nové auto, ale aj ten čo si doteraz nekúpil žiadne auto. Tak aké skupiny, to potom môžu prísť iní lobisti z iných sektorov a čo? Štát - rozumej Slovensko, asi bude dojná krava a bude dojiť pravidelne, len neviem, kto a z čoho ju bude neustále krmiť.