Média sú plné rozporuplných správ o tom ako došlo k incidentu medzi lietajúcimi strojmi USA a Ruska nad Čiernym morom. To je úplne pochopiteľné, lebo priamych svedkov je málo a tí, čo tam priamo boli, s tým určite na bubon nepôjdu. To ako to skutočne bolo, nestranne nedokážu vysvetliť, žiadne svetové agentúry. No to, aké lietajúce stroje boli účastníkom tohto incidentu, by podľa mňa mali definovať všetci novinári rovnako a pravdivo. Žiaľ, najmä tí slovenskí, mnohokrát nerozoznajú ani raketu od stíhačky, či strelu s plochou dráhou letu od bezpilotných lietadiel, pritom ich to nič nestojí aby si klikli do internetového prehliadača a zistili, kam príslušný letiaci predmet zaradiť, aj ako ho správne pomenovať. Keby to tak urobili, potom by isto napísali, že kolíziu mali ruské vojenské stíhacie lietadlá Suchoj Su-27 a americké bezpilotné lietadlo MQ-9 Reaper.
Áno, najmä v laickej verejnosti prevláda názor, že všetko čo lieta bez pilota je dron, žiaľ pravda to nie je. Lebo skôr ako toto pomenovanie začalo byť na Slovensku bežné, už dlho existovali bezpilotné lietadlá a nikto ich vtedy nenazval dron. Tento výraz začal rezonovať až niekedy po 11. septembri 2001, kedy sa aj mimo vojenského prostredia, začali vo väčšom rozsahu používať, komerčne vyrábané, malé vrtuľové bezpilotné systémy.
Dron - čo to je? Na internete sa dočítame, že anglický výraz „drona“ (dron) znamená v slovenčine „čmeliak“. Čo výstižne charakterizuje samotné pôvodné zariadenie - malé rozmery, vrtuľky a schopnosť lietať. To, prečo boli drony takto pomenované, spôsobil asi ich charakteristický hluk, bzučanie, ktoré zariadenie vydáva počas letu – čo pripomína roj čmeliakov, teda „dronov“. Pravda, spočiatku teda na začiatku 21. storočia, to bola skôr hravá prezývka pre tieto malé a hlučné zariadenia, ktoré poháňali vrtuľky. Vieme, že mnohí ľudia si veľmi rýchlo obľúbili tieto viacmotorové bzučiace vrtuľníčky, teda kvadro-, hexa- či oktakoptéry. Podľa môjho názoru to, že dnes mnohí akékoľvek bezpilotné lietadlo, bežne nazývajú dron, napriek svojmu účelu a veľkosti, nie je celkom správne. Veď aj v EÚ platí nariadenie Komisie (EÚ) č. 2019/947, ktoré komplexne zjednocuje pravidlá používania UAS (z anglického unmanned aerial systems – bezpilotné letecké systémy, rozumej drony) a tam sa oficiálne dočítame, že výraz „dron“ definuje najmä malé vrtuľové bezpilotné systémy, ktoré majú niekoľko kategórii ale nesmú mať hmotnosť viac ako 25 kg. Ide o tzv. otvorenú kategóriu prevádzky dronov.
Dnes je ale zvykom nazývať slovom „dron“ takmer všetky bezpilotné systémy, ktoré lietajú na diaľku bez pilota, čo podľa mňa je len snaha po pohodlnosti. Totiž, pôvodné klasické drony, majú oproti ostatným bezpilotným leteckým systémom (UAS) jednu vlastnosť, ktorú žiadny iný spomínaný prostriedok zatiaľ nemá – dokážu lietať rôznymi smermi, pritom smer letu a výšku menia takmer okamžite. Druhým pomocným rozlišovacím znakom je počet vrtúľ. Drony ich spravidla majú viac a nie len jednu. Bezpilotné lietadlá sú obyčajne poháňané len jednou vrtuľou. Pôvodne som si chcel pomôcť výkladovým slovníkom z Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra SAV, no doteraz sa toto slovo v ňom neobjavilo a tak mi neostalo nič iné, iba využiť „znalosti“ internetu. S pozdravom, svetu mier a pokoj, do blížiacej sa jari, praje všetkým doko.
Komentáre