Vodiči už určite zaregistrovali, že obchvat „Prešov západ“- „Prešov juh“ na D1 je v prevádzke od noci z 28.10. na 29.10. 2021. Jeho dĺžka je 7,87 kilometra, z toho tunel meria 2,24 km. Na trase novej diaľnice je 18 mostov, 19 vetiev križovatiek a šesť kilometrov protihlukových stien. Križovatka „Prešov, západ“ z diaľky vyzerá ako pavučina a je tvorená nielen viaduktmi a nadjazdmi, ktoré sú v troch podlažiach nad sebou, ale patria tam aj dve kruhové križovatky (Vydumanec, Levočská ulica), ktoré spájajú D 1 a R 4 s miestnymi cestami prvej, druhej a tretej triedy. Celkom to spolu robí 11,3 kilometra, čo je viac, ako je dĺžka celého diaľničného úseku. Osobným vozidlám ma obchvat skrátiť jazdu o takmer 19 minút. Toľko technické parametre.
„Pavučina“
Zložitosť tejto stavby je nespochybniteľná. Preto by som očakával, že dopravné značenie na nej bude 100 % - né. Podľa mňa ale na niektorých úsekoch nie je. Pár krát som to už prešiel z každého smeru. Tak som zistil, že napr. zo sídliska Sekčov na sídlisko III sa cez tunel, hoci je trasa o niečo dlhšia ako cez centrum mesta, dostanem najmenej o polovicu času skôr. Dalo by sa povedať, že táto "Pavučina", sídliskovým občanom Prešova pomohla aspoň z tohto pohľadu. Ale mám aj takú skúsenosť, že dopravné značenie najmä výjazdov z diaľnice nie je dostatočné. Uvediem príklad.
Výjazd do Prešova z D1 na Vydumanci, v smere od Košíc
Výjazd do Prešova z D1 pri Záborskom
Zreteľne je síce vidieť značku „Výjazd“ ale v jej blízkosti nie je uvedené o aký výjazd vlastne ide. Pri povolenej rýchlosti 100 km/hod, najmä v noci a za zníženej viditeľnosti, vodič môže zaváhať kde sa vlastne nachádza. To môže postihnúť nielen cudzích, ale aj miestnych vodičov. A potom sa môže stať to, že vodič v snahe zistiť kde ten výjazd vlastne vedie, prudko zabrzdí, nedajbože začne cúvať a katastrofa je hotová. Pritom možné riešenie exituje na tej istej diaľnici, ak idete od Popradu a hľadáte výjazd do mesta Prešov. Tam to je úplne jasné. Hneď vedľa značky „Výjazd“ asi na tej istej úrovni sú veľké smerové tabule, ktoré sa nedajú prehliadnuť a tam jasne vidíte, kam vás tento výjazd privedie. Potvrdzuje to aj táto fotografia.
Preto si myslím, že vodič by mal byť priamo na dopravnej značke „Výjazd“ jasne upozornený viditeľným nápisom, do ktorého najbližšieho mesta výjazd smeruje. Zastávam totiž názor, že vodič nemôže svoju energiu a pozornosť stále venovať iba vyhľadávaniu dopravných značiek. Veď okrem toho musí predvídať situáciu a preto je povinný sledovať stav vozovky, premávku nielen pred sebou, za sebou, vedľa seba, ale občas aj skontrolovať prístrojovú dosku a podob. Preto som presvedčený, že všetky dopravné značky (nielen na diaľniciach) by mali byť postavené tak, aby ich vodiči včas zbadali a neomylne ich informovali o tom, načo sú určené. Jazdu bez nehôd a pokút, vodičom praje doko. Viac fotografií nájdete, ak si kliknete na https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Pre%C5%A1ov_Bypass_D1
Komentáre