Pri ceste na dovolenku do Chorvátska a späť je pre mnohých, okrem Jadranského mora, veľkým zážitkom aj cestovanie po chorvátskych diaľniciach. Okrem toho, že je na nich pomerne hustá premávka sú známe aj veľkým množstvom tunelov. Podľa údajov z Wikipedie je momentálne v Chorvátsku odovzdaných do prevádzky už asi 42 cestných tunelov. Z toho, viac ako polovica (24), je na úseku diaľnice A1 (Záhreb-Makarská). Takže, ak niekto z našincov cestoval po tejto diaľnici napríklad do Baška Vody na Makarskú riviéru, potom nimi určite prešiel. Zo všetkých tunelov sú asi najznámejšie tunely „Sveti Rok“ (ten možno preto, že ma klesanie od vjazdu do výjazdu z tunela asi 50 metrov na dĺžke približne 5700 metrov) a „Mala Kapela“ asi pre svojich 5 801 m dĺžky, (s touto dĺžkou totiž patrí na prvé miesto medzi tunelmi v Chorvátsku). Celkom na spomínanom úseku diaľnice A1 prejdete cez 17 klasických tunelov: „Bisko, Brezik, Brinje, Bristovac, Crna Brda, Čelinka, Dubrave, Grič, Konjsko, Krpani, Ledenik, Mala Kapela, Plasina, Stražina, Sveti Marko, Sveti Rok, Zaranač“ a 8 prechodmi pre divú zver, ktorým v Chorvátsku veľmi výstižne hovoria „Zeleni most“: „Ivačevo Brdo, Konšćica, Medina Gora, Osmakovac, Rasnica, Rošca, Varošina, Vrankoviča Ograda.“
Na priblíženie reality, ponúkam niekoľko mojich obrázkov:
Tunel Mala Kapela
Pohorie Velebit a tunel Sveti Rok
Tunel Ledenik
Tunel Konjsko
Tunel Bristovac
Zeleni most Konšćica
Viac ich nájdete aj na
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Tunnels_highway_A1_%28Croatia%29
A čo na záver? Veľká, preveľká škoda, že naši politici od roku 1990 premrhali množstvo času zbytočnými hádkami o tom, ako má na Slovensku vyzerať diaľničná sieť. A výsledkom je, že stále nedokázali na našom maličkom, ale prírodnými krásami hýriacom Slovensku, vybudovať aspoň jednu diaľnicu, ktorá by pretínala celé Slovensko od Vyšného Nemeckého na ukrajinskej hranici až po Kúty na hraniciach s ČR. Keby za niečo stáli, tak si vezmú príklad s Chorvátov. Veď,keď si chorvátsky prezident môže prisvojiť slovenského prezidenta za Chorváta, prečo by naši politici nemohli pre zmenu chorvátske skúseností a tempo výstavby diaľníc zrealizovať konečne aj na Slovensku? Veselý víkend praje doko.
Komentáre