Začnem, tak trocha, akože od veci. Podľa môjho odhadu, takých 90 % obyvateľov Slovenska, vôbec nečíta zákony prijaté našim parlamentom. Zvyšných 10 %, ich číta len sporadicky, podľa toho v akom rozsahu to vyžaduje výkon ich povolania. Takže summa summarum, Slováci sú odkázaní najmä nato, či im sprostredkovane, čo to o zákonoch niekto dačo povie, napíše alebo nie. S tým sa asi veľa urobiť nedá, hoci takáto situácia vytvára veľký priestor pre manipuláciu našich občanov, nezodpovednými politikmi. No, ak zákony nečíta politik, o to viac, ak je to predseda vlády, naviac právnik, tak toto je už na pováženie, ale ak zákony ovláda a úmyselne ich nedodržiava, tak potom už ide o trestný čin..
A teraz sa zasa vrátim k predsedovi našej vlády, ktorý v poslednej dobe akosi pričasto a priveľmi okato, dáva najavo svoj nesúhlas s plnením príkazov svojich nadriadených. Konkrétne v tomto prípade, mám na mysli, rozhodnutia kompetentných orgánov EÚ vo vzťahu k migrantom. Áno, ide o prístup nášho predsedu vlády k počtu utečencov, ktorých môže, či by malo Slovensko prijať. Pritom si treba uvedomiť fakt, že situácia okolo migrantov v EÚ je krízová. Takže, tu musia platiť aj krízové, neštandardné riešenia. Naša republika má pre takéto prípady platné zákony ako napr. Zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov ... ; zákon č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu; Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.
V týchto zákonoch sa píše napr. aj toto: „...Vstup na územie SR nemožno odoprieť štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý počas hraničnej kontroly podal žiadosť o udelenie azylu, ktorý požiadal o poskytnutie dočasného útočiska na území Slovenskej republiky...“ (§ 12 zákon č. 404/2011). ...“ V čase núdzového stavu v SR možno v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas podľa závažnosti ohrozenia obmedziť základné práva a slobody a uložiť povinnosti na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území, a to najviac v tomto rozsahu: obmedziť nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia evakuáciou na určené miesto, obmedziť nedotknuteľnosť obydlia na ubytovanie evakuovaných osôb“ ... (Čl. 5 Ústavný zákon č. 227/2002).
Inak povedané, ak chce pán Fico plniť naše zákony, potom nesmie do sveta vytrubovať, že my na Slovensku nechceme migrantov obecne, a ak by sme aj nejakých chceli, potom len sýrskych kresťanov, lebo týmto svojim počinom veľmi okato porušuje vyššie citovaný zákon o pobyte cudzincov a vytvára precedens v tom, že sa tak bude správať aj obyvateľstvo Slovenska k svojmu predsedovi vlády, napr vtedy, ak bude na Slovensku vyhlásený núdzový stav a my občania po vzore nášho pána Fica povieme, že vo svojich obydliach nechceme prijať žiadne cudzie osoby, aj napriek tomu, že nám túto povinnosť ukladá vyššie citovaný ústavný zákon o bezpečnosti štátu. V jednom aj druhom prípade by išlo o porušenie zákona, začo pochopiteľne, zo zákona prislúcha aj príslušný trestný postih. A keďže, podľa našej ústavy sme si pred zákonom všetci rovní, potom by mal byť pán Fico braný buď na zodpovednosť zato, že navádza ľudí na porušovanie zákonov alebo by mal s podnecovaním na ich porušovanie okamžite prestať. V opačnom prípade sa môže ľahko stať, že Slovensko sa ako nezodpovedná krajina veľmi skoro ocitne na periférii Európy. A toto asi nechce nikto na Slovensku. Alebo, žeby si pán Fico mýlil utečencov s votrelcami?
Príjemný deň praje doko.
Komentáre