Od soboty celý civilizovaný svet súcití s Poliakmi, ktorí v jednej sekunde navždy prišli o 96 svojich spoluobčanov. Áno, zhodou mnohých okolností, ktoré sú stále predmetom vyšetrovania, bolo medzi obeťami leteckej katastrofy mnoho významných Poliakov. No pre pozostalých je strata blízkeho človeka vždy ťažká a to bez ohľadu nato, či ide o prezidenta štátu alebo o administratívnu pracovníčku jeho kancelárie. Toto si podľa mňa uvedomilo celé Poľsko a tak sa k tejto tragédii aj postavili. Súcitia totiž so všetkými, ktorí pri tejto tragédii prišli o svojich blízkych. To iba média sa sústreďujú na najznámejšie osoby, ktoré tam zahynuli.
Mne osobne skutočne vadí to ako sa už deň po nešťastí začali v rôznych našich médiách objavovať zdravému ľudskému rozumu priečiace sa teórie o príčinách pádu lietadla. Uvediem len niektoré. Napríklad piloti vraj nevedeli po rusky, niekto im prikázal aby na letisku pristali za každú cenu, nevedeli vraj nastaviť výškomer podľa ruských letových noriem, mali málo nalietaných letových hodín, boli mladí a tým aj neskúsení atď. Vážne každú chvíľu čakám, že nejaký novinár príde so správou, že prezidentské lietadlo si pilotoval sám prezident.
Uvažujme trocha spoločne. Ak je TU 154 lietadlo ruskej výroby tak obyčajne je jeho technická dokumentácia iba v ruštine, takže je logické, že piloti ruštinu museli ovládať. Ďalej, každá posádka má povinnú predletovú prípravu kde sú do detailu rozobrané všetky možné aj nemožné situácia, ktoré by sa na plánovanej trase mohli vyskytnúť, vrátane predpovede počasia a určenia záložného letiska na pristátie pre prípad núdze. A podľa mňa je vysoko pravdepodobné, že piloti od nikoho z prítomných na palube nedostali žiadny príkaz aby riskovali pristátie. Totiž na palube nebol prítomný jeden či dvaja vysokí funkcionári, ale takmer stovka. Takže, ak som v titulku napísal, že piloti neboli samovražední atentátnici, tak isto nimi neboli ani prezident či prítomní vysokí vojenskí funkcionári, lebo okrem nich boli na palube aj im najbližší priatelia či dokonca príbuzní, takže zrejme by si nikto z nich nevzal na svedomie to riziko, že by sa po ich nátlaku na pilotov mohli zabiť sami aj ich najbližší. Piloti boli profesionáli a určite ich výcvik pozostával aj trénovania psychickej odolnosti, takže aj keby takýto rozkaz nejakým nedopatrením dostali potom by ho zrejme neboli splnili.
Túto moju teóriu paradoxne potvrdzuje známa skutočnosť z Gruzínska, keď poľský prezident rozkázal ako vrchný veliteľ pilotovi jeho lietadla aby pristál na určenom letisku v Gruzínsku, ktoré vtedy bolo vo vojnovom stave. Pilot to odmietol, lebo pristátie tam by bolo nebezpečné čím mohol ohroziť život prezidenta a tak bezpečne pristal až v susednom štáte na náhradnom letisku.
Takže pre všetkých by asi bolo najrozumnejšie počkať na výsledky vyšetrovacej komisie, ktorá má dostatok podkladov nato aby mohla s vysokou pravdepodobnosťou určiť príčinu leteckej katastrofy. Ale ťažko je mi veriť, žeby za všetko mohol iba ľudský faktor, čiže inak povedané piloti. Ono v tom určite malo svoj podiel aj počasie, ktoré sa náhle menilo čo potvrdzuje aj fakt, že niekoľko minút pred pristátím TU 154 tam bez ťažkosti pristali iné dve lietadla. A kto má aké také skúsenosti s hmlou napr. aj pri ceste s autom tak vie, že chvíľu je viditeľnosť dobrá no náhle hmla zhustne a nevidíte na krok pred seba a je problém s prispôsobením jazdy. Nemohlo to isté postihnúť aj pilotov havarovaného lietadla?
Prajem pekný večer. doko
Komentáre
Ano Ano
Išli sa pomstiť za Kátyň
to je dobra kravina
fíha,dlho som tu nebola a co sa tu pomenilo...