doko

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Blogy a ich pisatelia

... úroveň blogárov je vtedy na potrebnej výške, ak aj pri zachovaní svoje anonymity píšu tak, ako keby zverejnili svoje práve meno. Dokonca by som tvrdil, že takí sú morálne ešte vyššie než neanonymní blogári.

K písaniu blogov som sa dostal po dlhšom zoznamovaní sa s týmto prostredím. Vyberal som si z  viacerých  prevádzkovateľov blogov, a rozhodol som sa pre Pravdu, okrem iného aj preto, že hoci je tu dovolená takmer úplná anonymita pisateľov  blogov je vidieť, že admini sa snažia o dodržanie korektného a v medziach ich  možnosti aj slušného mediálneho prostredia. Môj názor je, že úroveň blogárov  je vtedy na potrebnej výške, ak aj pri zachovaní svoje anonymity píšu tak, ako keby zverejnili svoje práve meno.  Dokonca by som tvrdil, že takí  sú morálne ešte  vyššie, než  neanonymní blogári. Túto zásadu  by podľa mňa, mal mať každý blogár vo svojom virtuálnom kódexe blogára. Viem, že skutočne to dosiahnuť pri pomerne pestrom zložení  blogárov je práca  ťažká, ale verím, že splniteľná. Závisí to v prvom rade len od nás blogárov. A je jedno či ide o blogárov, ktorí si chcú len tak, na nejakú tému s niekým, čo má práve čas a podobný záujem, podebatiť – alebo o tých, čo sa chcú dozvedieť niečo nové a seriózne, bez nejakých ďalších komentárov.

Žiaľ, sú aj výnimky a niektoré blogy by  potrebovali označenie, nevhodné pre deti do 18 rokov. Na zamedzenie zverejňovania blogov takého typu, majú admini iste spôsob ako na to dohliadnuť, aby sa to bezbreho nerozširovalo. Horšie je to ale s tým, že sú takí anonymní komentátori, ktorých  cieľom nikdy nie je spôsobne prispieť do diskusie, ale chcú sa len  a len za každú cenu zviditeľniť hoci aj tak, že primitívnym a mrzkým spôsobom ubližujú iným ľuďom, o ktorých  spravidla nevedia skoro nič.

V rámci skultúrňovania blogárskeho sveta by preto  bolo vhodné, zaviesť  akúsi listinu týchto  komentátorov, a podobne ako sa nespratným fanúšikom zakazujú vstupy na štadióny, tak aj týmto nespratným komentátorom, by sa na určité obdobie nemalo dovoliť komentovanie. Viem, že technicky by to bolo asi náročne, ale za pokus  to možno stojí. Týmto článkom chcem pripomenúť nám blogárom, aby sme aj pri kritizovaní alebo oponovaní dodržiavali určité kultúrne prostredie a neprekročili mieru slušnosti a dobrých mravov. Veď skoro všetci blogujeme z vlastného rozhodnutia, na úkor svojho času, bez hmotných výhod a najmä pre vlastné potešenie, preto by bolo  úplne nelogické, aby sme si toto potešenie navzájom  marili.

Všetkým prajem veľa dobrých blogov a  úspešný i príjemný deň.doko

Príbehy, postrehy | stály odkaz

Komentáre

  1. Dočko, vďaka...
    ...
    niet čo ďalej komentovať.
    publikované: 07.02.2008 19:24:40 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. zakazať prístup podla ipečky?..)))..
    fuuu..nech sa nedostanem na black list..)))
    publikované: 07.02.2008 19:26:34 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  3. slobodu nechat ako je :)
    ale trosken sa tu o to starat pani admini viac... uz mam clanok napisany o mojich vyhradach, vyhodim ho v noci na blog, a ako vidim blog doka som si tusim oblubil :))
    publikované: 07.02.2008 19:32:09 | autor: valasik (e-mail, web, autorizovaný)
  4. Doko
    aj ja som mala dnes na jazyku tému komentárov. Chcela som to dať ako samostatný príspevok, ale potom som to nechala tak. Je dobre, že si to nastolil. Mňa zaujíma aj otázka etická. Keď niekto silou mocou "opravuje" niekoho názor,alebo znevažuje, zosmiešňuje, či trúfa si aj urážať a podobne. Tým anonymom, z ktorých mnohí sú aj vulgárni, neokrôchaní atď. nemáš možnosť zabrániť k napísaniu komentára. Veď to by bola cenzúra! A následná cenzúra je už o ničom. Čo chceli si povedali, ublížili... Zrejme si uvažoval nad technickými možnosťami - pokiaľ ide o to z ktorého PC píše alebo také niečo. Neviem čo si mal na mysli. Ale aj v takom prípade môže dotyčný použiť iný PC. Zisťovanie je určite náročné na čas aj financie. A nejde tu ani o trestný čin. Do toho žiadny admin nepôjde. Alebo aspoň pochybujem o tom.
    publikované: 07.02.2008 19:54:16 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  5. doko, Ty by si tuším šmahom ruky zrušil...
    jednu z najväččších "konkurenčných výhod" blog.sk - relativne vysokú mieru slobody prejavu.
    ak Ti chýbajú čierne listiny komentátorov či blogárov, potom by si možno mal zvážiť prechod na blog.sme.sk - tam by si si takýchto radostí užil do sýtosti, dokonca by si mohol do tých black-listov aj iniciatívne nahlasovať tých komentátorov, čo sa Ti nevidia dosť kóšer.. inak, po slovensky sa tomu tuším hovorí bonzovanie.
    publikované: 07.02.2008 19:55:33 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. riziko toho, co chces doko
    je v tom, ze hranica toho, co bloger (ci blogár) povazuje za sposobne a neotravujuce prispenie do diskusie - respektive jeho citatel - je u kazdeho ina. velmi jednoducho by sa potom za nesposobnu oznacovala akakolvek kritika - alebo nesposobilitu bude urcovat nejaky vybor ci jednotlivec? rychly admin? nesuhlasim ..

    blogmi - z roznych pricin - zamorujeme virtualny priestor. ak my mame slobodu slova v tom vyvesit akukolvek kravinu, ktokolvek ma pravo tu kravinu akymkolvek - hoci aj nesposobnym - sposobom skomentovat. jednoduchy fakt, ze ja si myslim, ze o kravinu nejde, este nic nepreukazuje ..

    co neznamena, ze ma obsah blog.sk - aj pri clankoch, aj pri komentaroch, obcas nedvihne zo stolicky - ja som temperamentna rafika - ale ten priestor si musime spolu s citatelmi "vycistit" sami a ak to nejde, tak to proste nejde

    kontrolovat komentare mozes na inych systemoch - nielen na .sme.sk, ale aj na takom blogspote - rozne stranky maju rozne negativa aj pozitiva, staci si vybrat ..

    inak by ma v ramci diskusie zaujimalo, co podnietilo tuto tvoju tezu
    "Môj názor je, že úroveň blogárov je vtedy na potrebnej výške, ak aj pri zachovaní svoje anonymity píšu tak, ako keby zverejnili svoje práve meno. Dokonca by som tvrdil, že takí sú morálne ešte vyššie, než neanonymní blogári. "
    publikované: 07.02.2008 20:25:29 | autor: bratislavitae (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. súhlasím s bv...
    osobitne v tom, že je temperamentna rafika ;)
    publikované: 07.02.2008 21:00:22 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. :p
    publikované: 07.02.2008 21:11:40 | autor: bratislavitae (e-mail, web, autorizovaný)
  9. ty brďo...
    som aj ja zauvažoval ako Elli, či nebudem vyradená na černý papír...:-))..to ako že si mám dávať pozor na hubu..?
    publikované: 07.02.2008 21:39:13 | autor: pente-sileia (e-mail, web, autorizovaný)
  10. pente, neboj, z tohto mráčka nezaprší...
    to by wa a dmiba museli spraviť obrat o 180 stupňov, otočiť kabáty a zapredať svoje presvedčenie, aby podporili cenzúru a čierne listiny, ktoré doko navrhuje.
    publikované: 07.02.2008 22:02:10 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. uff, uff
    to sa mi uľavilo, bo som už pokukávala, že kde zakotvím, aby som sa mohla slobodne prejaviť.Mne sa tu páči. A s nevhodnými komentátormi som nemala tú česť..zaklopkám si na drevo, nie že ma začnú prenasledovať teraz.
    osobne si myslím, že ak je sloboda prejavu a nikoho tým neurážame napr. vulgarizmami, tak netreba nijaké čierne listiny a zákazka..a tu, myslím, takí komenti nie sú, čo by sa k tomu znížili...
    publikované: 07.02.2008 22:24:22 | autor: pente-sileia (e-mail, web, autorizovaný)
  12. .
    cenzúra je nanič , sloboda je fajn , mne sa práve páči , že komentáre sú akoby mimo ovládania blogerov
    publikované: 07.02.2008 22:41:10 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  13. sygon, tak veru, cenzúra je nanič...
    bv to vystihla - ak blogeri majú slobodnú možnosť napísať v článkoch čo im srdce a duša ráči, potom komentátori by mali mať slobodnú možnosť sa k tomu vyjadriť tak, jak je im libo.
    ak sa niekto bojí "nevhodných" komentá(to)rov, nech nebloguje, no nie? :)
    publikované: 07.02.2008 22:48:31 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. hfw
    :))
    Hej ... skôr mi je ľúto, keď niekto začne písať a pôsobením dajakého úmyselného čuráčika úplne zneistie . Hm, a nie každý je veru sebavedomý po vstupu do blogu. Ale hold kritika má dve mince, je dobré sa zase naučiť , že ani kritika cudzích nemá mať pre nás samých najsamväčšiu výpovednú hodnotu ...
    publikované: 07.02.2008 23:02:29 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  15. sygon, lenže riešením nie je dať úmyselných čuráčikov na black list...
    ale vyvážiť ich zraňujúce a zneisťujúce komentovanie komentovaním podporným a tým, že týmto čuráčikom dá viac ľudí najavo, že ich komentovanie je úbohé a poľutovaniahodné.
    publikované: 07.02.2008 23:14:30 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. hfw
    súhlasím, black listy sú nezmyselné, komunita je mocná , len ma to napadlo, lebo na začiatku blogovania je trošku neistejší bloger zvačša nepopulárny a sám . To len tak .
    publikované: 07.02.2008 23:22:23 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  17. áno, komunita je mocná...
    a admini bezmocní, aj keď môžu mať ilúziu (neobmedzenej) moci.
    na blog.sme som sa stretol s tým, že čím viac admini niektorým "neprispôsobivým" komentárorom mazali príspevky a rušili kontá, tým viac ich provokovali k ešte "podvratnejšej" činnosti. a pritom som neraz nevidel na buzeráciu zo strany adminov žiaden závažný dôvod.
    publikované: 07.02.2008 23:32:16 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. hfw
    hm..ja neviem, ja som snád so zlom sa tu ani nestretla .
    publikované: 07.02.2008 23:41:17 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  19. nnno, zlo je silné slovo...
    ale so zlomyseľnosťou sa tu občas stretávam.. a možno ju občas aj generujem ;).
    publikované: 07.02.2008 23:44:56 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. Odpovede
    marthabielska
    Mal som na myslí to, aby komentátori, ktorí hrubo porušujú pravidlá platné pre blogarenie boli na to upozornení ostatnými blogermi alebo komentátormi. Samozrejme, že sa to dá aj tak, ako navrhuje –hfw- podporným komentovaním, ale mne ide o nájdenie jednoduchšieho spôsobu ako im to dať najavo. Napríklad tak, že by stačilo kliknúť na žltý výkričník v oranžovom štvorci, ktorý by mohol byť umiestnený pri tlačítku „odoslať“ pod okienkom komentáre. Po jeho kliknutí by nespratného komentátora na jeho stránke automat transparentom upozornil, že porušuje pravidlá blogovania. (princíp ako pri oznámení odkazu), a vedľa jeho komentára, na blogovacej stránke, by sa objavila napríklad malá žltá karta. Mojou snahou bolo, dať pomyselnej virtuálnej slobode jasnejšie mantinely.
    bratislavavitae
    Sú to praktické skúsenosti. Väčšina ľudí si svoju ochrannú značku, čiže meno a priezvisko váži, to je samozrejme, takže je málo pravdepodobné aby si ho sami úmyselne špinili. Ak je niekto anonym a neuvedie ani to anonymné pseudomeno len ........... alebo ????????? potom asi ťažko môžeme čakať, že mu ide o nejakú vlastnú reputáciu. Ale ak anonymný bloger píše pod svojou značkou a aj napriek tomu sa správa ako keby to bolo jeho pravé meno, potom predpokladám, že sa takto správa aj v bežnom živote a to si zaslúži ocenenie, lebo to nie je bežné.
    sygon
    Určite to vieš, ale pre zopakovanie - aj tá najslobodnejšia sloboda musí mať svoje zákonitosti a pravidlá. V opačnom prípade nastáva deštrukcia spoločnosti ako takej.
    Všetkým vám za vaše názory ďakujem. doko.
    publikované: 08.02.2008 10:00:07 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. doko
    asi by si mi nerozumel, keď ti poviem, že tvoje pravidlá ani navrhované pravidlá nepotrebujem (nesú špatné ake vedú k cyklickému hodnoteniu, najprv hodnotíme článok, potom komentáre , potom kartami komentáre, potom karty na karty .. ) Som za opakované omieľanie svojich názorov bez potreby demoštrovať niekomu odlišnosť kartami až kým nie sú prijaté alebo konštruktívne zmetené .
    A to , že to žiadna spoločnosť nedokázala fungovať bez pravidiel.. možno dokázala, čo mi vieme ..a aj keby ne, to neni merítkom toho, že to nedokáže . Aj na taký krok musí byť spoločnosť v určitom vývojom stupni v ktorom neni.
    Ale na blogu je omnho vačší stupeň slobody a tým, nad čím rozmýšlaš sa podľa mňa snažíš ju normovať. Akurát že vyhostenie z kolektívu ., naznačovanie , že niekto trčí , že niekam nemôže ... je omnho agršesívnejšie ako slová kolektívu ako slová samotné ako snaha negatívne zmeniť na pozitívne, proste je to podľa mňa krok spať , nie v pred.
    publikované: 08.02.2008 12:48:05 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  22. Sygon
    Ja ti skutočne nechcem brať tvoj názor. Môj je taký aký som napísal. Cieľ ,ale máme pravdepodobne podobný, záleží nám na celkovej kvalite blogov. hoci to chceme dosiahnúť rôznymi spôsobmi.Ja to akceptujem.
    publikované: 08.02.2008 14:39:29 | autor: doko (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. doko
    tak to ani nevnimam :) ze by si mi ho chcel brat , to nie .. ja by som sice rada trosku podsunut ti o com sme tu vsetci pisali ale asi sa neda .
    Kazdopadne tvojmu motivu rozumiem a sposobov je skutocne vela.
    publikované: 08.02.2008 14:50:38 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  24. súhlasím s jadrom komentu sygon z 12:48
    publikované: 08.02.2008 14:52:44 | autor: hfw (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. juuu
    keby som mala zverejnit zoznam vsetkych komentarov, ktore ma nevyberanym jazykom kritizovali, tak by to bolo dlhe poctenicko:)) ale tak moja zasada je, ze to neriesim, ako bolo povedane, niekto sa len potrebuje zviditelnit a mysli si, ze je zaujimavy tym, co napise...
    ja by som zaviedla nejaku taku mini cenzuru aspon pre takychto primitivov;)
    publikované: 08.02.2008 21:34:15 | autor: kiinka (e-mail, web, autorizovaný)
  26. minicenzura
    Ak ti to nahodou uslo, v zivote nikdy neexistuje nic /co sa opatreni tyka/mini.Vsetko vzdy rastie ako v zivote a zrazu z malej "minicenzury"
    je velka dospela cenzura. Zo vsetkym je to tak.A nezostalo by iba pri primitivoch.Jedneho dna by scenzurovali teba, lebo nejakemu chudakovi, ktoremu dali trochu moci prilis narastla hlava.
    publikované: 19.06.2008 01:52:12 | autor: fero (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014